annaayaeos

Direktlänk till inlägg 27 september 2013

Fredagslydnad ...

Av Anna-Karin Malm - 27 september 2013 08:45

Äntligen fredag ... & med den lite lydnadsträning ... Solen sken förvisso, men det blåste så in i baljans & vinden var dessutom vääääldigt kylig ... brrr. Men, men så gott som perfekt hundträningsväder var det iaf ... Efter att ha tagit en liten rastningsrunda fick Pi börja jobba idag ... Jag fick hjälp med budföringsövningar, tandvisning samt att titta på mina fritt följ starter ... Vi kunde konstatera att hon plogar rätt rejält precis när hon sätter igång, men sen rättar hon till sig & går fint vid min sida ... såååå jag testade med att starta med en sväng & då gick det betydligt bättre ... Vi pratade även om att jobba mer med boxen för att få in rumpan-in-tänket på liten fröken Pi. Jag tränade även en del själv med henne & då jobbade vi vidare lite med fria följet samt boxen där jag väntade in henne så hon närmade sig mig när hon flyttade på bakdelen innan jag klickade. Vi tränade även apportering som hon nu börjar fatta lite bättre ... Hon springer ut, tar den & börja röra sig mot mig ... Ett par gånger kom hon ända fram till mig med den. Hon kan även ta den vid min sida, men håller inte i den särskilt länge, om inte jag håller oxå för då jäklar håller hon hårt i den ... "L". Byteslek med två leksaker går riktigt bra nu för det mesta iaf. Vi avslutade passet med att sätta oss på altanen & träna på stadga i sitt & ligg, apportera metallapport, spårpinne & sökrulle samt göra snabba lägganden.


Sen fick Eos komma ut en stund ... Jag hade egentligen tänkt mig en kedja med henne men efter att ha kört lite eget först där hon jobbat så bra kändes det konstigt att avsluta med en kedja så det hoppade vi över. Med henne tränade jag fritt följ, kryp, rutan (som gick riktigt fint de flesta gångerna, en gång sprang hon dock för långt & hamnade bakom rutan när jag stannade henne), tungapportering, vittringsapportering med alla pinnarna synliga & utlagda på rad precis som på tävling (detta gjorde hon bara sååååå bra!!!) sättande under marsch, inkallning med ställande som även det gick fint idag & så framåtsändande så klart ... Idag hade jag bara de två benparen då gubbarna hade blåst omkull om jag ställt ut dem. På första sträckan hade hon finfin fart & precis vid brytpunkten såg jag tendensen att sakta av så då klickade jag ... Sen körde vi saktagående som gick heeelt okej ... Andra sträckan travade hon igenom, men hon var rak & hade ingen tendens alls att vilja gå utanför gruppen ... vi körde även en tredje sträcka som gick bra även den, dock i trav ... men , men det tar sig ...


Till sist var det då Dannis tur & med honom fick jag hjälp att kommendera en kedja ... dock gjorde jag även idag samma misstag som jag gjort vid något tidigare tillfälle när vi skulle köra kedja ... jag värmde upp för lite ... Såååå han var alldeles övertaggad. Kedjan bestod av tandvisning, fritt följ, apportering & inkallning ... Tandvisningen gick bra, på fria följet gick han bitvis alldeles för långt fram & under språngmarschen skällde han flera gånger .. suck ... Apporteringen gick bra frånsett att han höll på att sätta sig hos Jane som agerade tävlingsledare. Han upptäckte dock sitt misstag i tid & sprang in & satte sig hos mig istället. På inkallningen sprang han som vanligt i hundranittio men skällde när han kom till mig ... galenpannan!!! Efter hans kedja tränade jag lite framåtsändande, kryp (som gick bättre idag), ställanden & lägganden under marsch & apportering igen, såväl ettans som den vanliga.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards