annaayaeos

Alla inlägg den 10 september 2013

Av Anna-Karin Malm - 10 september 2013 12:15

Dagens kurstillfälle var ett träningspass med deltagarna på kursen, utan instruktör ... Då det var vajsing med belysningen där vi var förra tisdagen så blev det ridhusträning ikväll ... Kul att se hur liten Pi reagerade på det ... lr ja hon var ju precis som vanligt, inga problem med ridhus här inte ... gött att veta!!! Idag klockade vi vår träning vilket ju gör passen mer effektiva samt att man får bra pauser mellan varven.


Dagens träning med Pi bestod av lek med trasor samt lånade pip-kong-bollar, apporteringsövningar, fotövningar, budföringsövningar a la byt plats samt lite snabba lägganden. Även idag imponerade liten & mest av allt imponerades jag av att hon kunde hålla fokus när vi jobbade trots att hennes älskade uppfödare & systeryster satt bredvid & tittade på ... Även idag visade hon prov på att ha förstått fotkommandot & hon blir verkligen, verkligen glad när man säger det ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 10 september 2013 11:45

Ännu en underbar höstdag har tillbringats i sökskogen ... Dagens tänkta ruta var förlagd ute på ett kalhygge, men eftersom jag inte gillar tanken på att ha ett gäng galna sökdårar rusandes runt på ett kalhygge med alla pinnar & all bråte där finns så övertygade jag mina träningskamrater om att vi skulle ta den "omöjliga" rutan istället. Denna rutan har en avstängd grusväg som stig & har på ena sidan bokskog med en slänt uppför till den från vägen samt höga berg & djupa dalar på andra sidan ... Det är RIKTIGT brant på sina ställen, men inte farligt brant för hundarna ... om det är det för oss tål väl att diskuteras ... Hur som haver så kan man lugnt påstå att jag var genomsvettig redan efter att ha vallat rutan "L" Mina hundar gick sen som andra & tredje hund så jag fick väl inte såååå mycket andhämtning däremellan ... att jag sen figgade både för förstahunden samt för de efterföljande jyckarna gjorde att jag var rätt trött i mina ben när vi väl var klara med dagens övningar. Nåja, nog klagat & över till dagens övningar ...


Eos startade av mina två & idag hade jag tänkt mig figge på varje skick med fokus på markeringarna ... tre olika sätt skulle figgarna & jag agera på 1. Jag kör med omvänt lockande på vägen ut, figgen klickar när Eos biter i såväl skall som blick efter att jag varit framme & försökt locka bort henne, alternativt när jag är på väg ut, men Eos ser helgalen ut ... "L" 2. Figgen klickar efter cirka 20 bra skall med spikad blick & ger en dosa med godis för att sen mata in henne på stigen med en andra dosa. 3. Alla som befinner sig på stigen går ut till figgen & passerar denne & Eos för att sen ge sig av tillbaka mot stigen igen, så även jag ... Figgen klickar & belönar när Eos biter i skallet med spikad blick antingen när vi är på väg ut eller när vi passerat. Min tanke var tre figgar per sida med dessa tre varianter. Tyvärr blev det inte riktigt så då jag inte fick ordentligt besked om var figgarna låg så Eos fick till några tomslag istället för att hitta figge i mitten på ena sidan ... förvisso riktigt fina tomslag, men inte det jag tänkte träna ... såååå den figgen fick flytta fram mot slutet av rutan & så blev det istället fem figgar ... Nåja, det gick ju iofs bra det med & speciellt glad är jag idag över att Eos bet i trots att hon inte såg mig alla gånger samt att hon inte gav upp när den ena figgen inte märkte att vi varit ute vid henne & vänt förrän låååångt efter ... Eos gick riktigt upp i falsett, men avvek inte & slutade inte skälla ... sååååå bra jobbat av henne ... mitt lilla   


Sen var det Dannis tur & detta ÄR verkligenen svår ruta för en sån liten påg ... Trots det jobbade han på kanonkalas ... faaaast han ville inte gå ut i ena hörnan först då det stod en hund från andra guppen & gapade bara några meter från vår hörna, men när jag hade skickat på andra figgen hade den hunden flyttats & då gick det bättre ... En aning svårt att ta sig ut nån gång så jag fick gå en bit utåt i rutan & skicka om hade han men han jobbade sååååå bra ... En gång smet han till och med för mig & drog rakt över stigen & letade figge efter att ha fått vind på den medan vi var på väg ut på stigen ... "L" ... Sammanlagt sex figgar fick den lilla skithunden.


Innan vi for hemåt fick Pi sig ett litet spår oxå ... annars hade hon väl blivit tokig kan jag tänka ... Hon spårade, som vanligt, kanonkalas & hittade sina fyra dosor med godis samt hade såååå skoj med sin spårslutsleksak!!! En liten promenad hann vi oxå med så klart ... 


Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards