annaayaeos

Alla inlägg den 9 september 2013

Av Anna-Karin Malm - 9 september 2013 12:49

Härligt höstväder = spårväder ... Såååå jag tog vovsegullen & körde upp i skogen för att lägga vars ett spår till dem ... Medan spåren låg till sig passade jag på att gå en promenad med dem så de fick rasta av sig ordentligt innan de skulle släpa runt sin stackars matte i skogen vars en sväng.


Väl tillbaka fick Pi börja då hon annars går helt i taket ... OM Eos är spåridiot är Pi 3 gånger så galen i att spåra, jag lovar!!! Dagens utmaning för henne var ett 350-400 meter långt spår med lite vinklar & svängar inne i granskogen med fyra dosor med godis samt favoritleksaken utlagda. Fast om det verkligen blev en utmaning vet jag inte precis då Pi bara tuffade på, stannade vid godisdosorna & fick godiset där för att sen tuffa vidare ... Inte märktes det att hon blev trött på något vis & inte märktes det att hon tyckte det var svårt heller för den delen. Roligt att notera var att när hon vid något tillfälle följde med vinden ut i sidled från spårkärnan rättade hon sig ganska omgående & gick tillbaka till spårkärnan för att fortsätta jobba där ... kanonkalas tycker jag!!!


Sen fick Eos komma ut & hennes spår var 500-600 meter långt & låg mestadels i bokskog, men en liten passage genom en grandunge i början blev det oxå. Till henne hade jag lagt ut fem pinnar, varav en glasspinne samt slut & ett antal vinklar varav två var spetsvinklar. Även Eos jobbade på så in i & fixade spåret galant samt hittade pinnarna även om hon fick jobba hårt för att hitta glasspinnen ... "L" Roligt att notera när det gäller hennes spår var att hon, vid uppletandet av spåret, gick cirka tre meter bakspår innan hon självmant & mycket bestämt vände & gick åt rätt håll ... Hon tänker, min lilla stjärna ... :)


Sist ut var Danni som fick ett spår i appellklasstuk med två pinnar samt slut & två vinklar på det. Även hans spår gick i bokskog. Han spårade jättefint de två första benen men på det tredje var han ganska yvig & flackade hit & dit över spåret. Det KAN bero på att det gick på & nära en stig & att det kanske rent av hade gått någon där efter att jag lagt spåret ... vem vet? Pinnarna stannade han fint vid, men han behöver uppmaning för att ta upp dem ... "L" Roligt att notera var att han vid en vinkel i medvind ville följa med vittringen över ett stengärde = Min store, lille man bangar inte för lite naturhinder inte ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 9 september 2013 11:00

Kvällens träning blev en våt historia då regnet fullkomligt vräkte ner större delen av tiden vi tränade. Det hindrade dock inte mig från att träna ... ja eller rättare sagt, det är ingen ursäkt för två träningssugna aussies & inte för en liten sheltiepojke som tror att han är en aussie heller för den delen ... Såååå det var bara att bylta på sig regnkläderna & bita ihop ...


Pi fick börja träna & idag kändes det att något hade hänt med lilla fröken bus ... Hon har helt plötsligt blivit stor & kan & vill väldigt mycket & gör samtidigt fler & fler saker helt rätt ... uuuunderbart. Kvällens träningspass bestod av fotposition samt startaövningar i fria följet där hon helt plötsligt har fått en grym kommandoförståelse ... Hon studsade upp på mitt kommando & dansade sen fram de få stegen vi tog innan hon fick belöning ... Vi tränade även på apportering där hon nu faktiskt börjat vända upp & röra sig mot mig sen hon tagit apporten ... stort plus på den ... Lite lägganden som inte blev sååå bra i regnet samt bakbenskontrollsövningar & byteslekar hann vi oxå med innan liten fick gå & sätta sig i bilen.


Näste man på tur var Danni som inte gillade att det regnade i hans ögon när vi gick fot ... Stackaren gick & blinkade & blinkade & blinkade så vi körde bara ett vääääldigt kort pass med fritt följ idag. Jag fick hjälp med en budföring som han förvisso utförde finemang, men han skällde på mottagaren som råkade vara en av hans favortsökfiggar ... "L" Vi tränade även inkallning, framförgående/framåtsändande, apportering samt lägganden & ställanden under marsch ... ett litet försök till kryp hann vi oxå med men han var inte såååå glad över att ligga & trycka sig mot den vattenfyllda gräsmattan så det hoppade vi snabbt ifrån ... "L"


Sist ut var Eos som inte alls var nöjd med just det arrangemanget vill jag lova ... Stackaren ...   Tyvärr började det mörkna så smått & eftersom jag var våt in på bara kroppen samt inte orkade gå in& tända upp planen för en liiiiten stund så blev hennes träning inte heller så värst omfattande idag. Vi tränade iaf lite fritt följ, kryp med vinkel som gick hyfsat bra, endast en liten tendens till att lätta när hon fick bråttom i svängen, inkallning, framåtsändande som gick bra tre gånger av fyra ... ja förutom då att fröken hade en aning bråttom förstås & en helt vanlig apportering där hon hade såååå fin fart såväl ut som in ... "Nöjd matte"



Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards