annaayaeos

Direktlänk till inlägg 14 september 2013

Spår & uppletande ...

Av Anna-Karin Malm - 14 september 2013 10:15

Idag stod det spår på schemat ... dessutom kan vi börja träna uppletande igen på våra marker nu efter sommarens koppeltvång i spårmarkerna, så vi slog till med lite uppletande oxå när vi ändå höll på ... Jag åkte dit tidigare för att ta en promenad med vovvarna så de fick springa av sig lite grann innan väntan i bilen ... Efter att ha knatat ut mina tre spår såg jag att det gick två svampplockare & finkammade området där Eos spår låg ... hm ...  Meeeen det är inget att göra åt sånt, bara att hoppas på att Eos kan hålla isär mitt & deras spår ... Såååå jag gick till uppletanderutan & hjälpte till att valla av den samt hjälpte till med de första hundarna innan det var dags att börja ta spåren igen ...


Först ut var Pi då hennes spår inte får ligga allt för länge ... cirka 45 minuter låg det ändå & det är väl max än så länge kan jag tycka. Pi gick som en klocka & spårade sina cirka 400 meter huuuur fint som helst ... hon jobbade ut fint i vinklarna & blev såååå glad när hon hittade sina dosor med godis samt sin fiiiina leksak som slut ... kanon!!!


Sen fick Eos komma ut ... bäst att inte låta henne vänta till sist för då går hon bananas ... "L" ... Upptaget var klockrent, man såg inte alls att det knatat andra människor runt där bara tio minuter efter att jag lagt spåret ... Sen gick hon kanonkalas förutom vid ett tillfälle då hon fick doft på min tillbakagång som var lite väl nära & med motvind från tillbakagången ... såååå där stoppade jag henne ... i övrigt kändes hennes cirka 500 meter långa spår heeeelt okej & alla pinnarna hittade hon oxå ... duktig tjej!!!


Sist ut var Danni & han fick ett spår på cirka 250 meter med två pinnar samt slut ... Att notera för dagen var att han verkligen stannade till vid pinnarna & väntade där på att jag skulle säga ta den då ... sååå han fattar att det genererar godis & att man ska ta upp dem, men han vill nog helst att jag ska säga det till honom ... fniss. Annars gick även hans spår som på räls ...


Sen var det då dags för uppletandet ... Eos fick börja & hon hade mycket spring & lite hjärna påkopplat idag för ovanlighetens skull ... Hon sprang låååångt utanför rutan vid ett par tillfällen & det tog ganska lång tid innan hon till slut hittat alla fyra prylarna som låg utlagda ... Avlämnandena var dock finfina & jag tror att hon på något vis fick lite vind från ett taget spår en bit bort & därför vill springa iväg för att undersöka det lite närmare ...


Danni fick fyra prylar han oxå & såååå duktig han är på uppletande ... jag är djupt imponerad av den grabben må jag säga. En aning slarv när han skulle sätta sig vid min sida med prylarna ... han satte sig en aning snett bakom så jag fick klappa mig på låret för att han skulle komma i riktig position , men annars kanonfint arbete.


Pi fick lite grundövningar i uppletande hon oxå ... En person gick i en vid serpentin & la ut föremål varje gång hon passerade en rak linje ... längs denna linjen (i motvind) gick jag sen med Pi kopplad & när hon fick vittring på ett föremål höll jag emot henne & hetsade henne en aning för att sedan backa ett par steg innan hon fick springa fram & ta prylen ... Då hon har liiiite svårt att komma till mig med vissa prylar så behöll jag taget om kopplet för att kunna hala in henne vid behov ... När hon kom in till mig lekte vi lite innan hon fick en godbit & så fortsatte vi tills alla fyra prylarna var hittade ... Detta ska jag prova nu några gånger för att se om det är en väg till ett bra uppletande ... Tack för tipset & hjälpen Mona!!! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards