annaayaeos

Direktlänk till inlägg 24 maj 2013

Lydnadsfredag ... lr voffo gör du på detta viset ... ???

Av Anna-Karin Malm - 24 maj 2013 13:15

Eftermiddagen tillbringades på Åstorps BK tillsammans med några medlemmar ur vårt lydnadsgäng ... Det var så där lagom varmt & en aning blåsigt så det var i stort sett perfekt väder att träna hund i. Appellplanen var översållad med fina, gula maskrosor ... vackert ... Dock kanske inte så bra då det drog till sig stora mängder insekter, varav en hel del getingar och humlor ... Så klart blev Eos stucken på sin underläpp mitt under framåtsändandeträningen då hon tyckte att hon gott kunde få sig en extra godbit & fångade en geting. Stackars, stackars Eos ...    Så här vacker var hon när vi kom hem ett par timmar senare ...


          


Nåväl, till träningsrapporten ...


Danni fick börja med en tandvisning samt lite kommendering på linförigheten som idag gick riktigt bra ... Han ligger ju en aning långt fram mellan varven & han pendlar ut i sidled i språnget (dock inte så mycket idag). Dessutom tar han lite väl långa lovar i svängarna mellan varven men det blir bättre & bättre efter hand som vi tränar.


Sen fick Eos komma ut & köra lite framåtsändandeträning. Idag hade jag ställt ut de båda gubbarna på vars en yttersida & så mina kära träningskompisar i mitten för att få fyra i gruppen. Idag var Eos jätteduktig på att gå rakt de första fyra (tror jag det blev) skicken. På första skicket klickade jag henne precis innan gruppen & körde saktagåendet separat. Sen bröt hon fint av vid gruppen & på en sträcka tvärstannade hon precis vid gruppen, tittade bak mot mig någon sekund & föll sen in i skritt ... Eeeeeeh ... Det känns som om en polett börjar trilla ner där nu ... Efter de första fina sträckorna där matten inte hade vett nog att bryta började hon sen gå snett & passera mellan en gubbe & en av "de levande" Dock tittade hon bak mot mig så det känns som om hon försöker ringa in vad som ger belöning & vad som inte gör det ... Spännande ... Ja & sen blev hon då getingstucken ... Trots det fortsatte jag träna lite med henne då jag inte var säker på huruvida hon verkligen blev stucken eller ej ... Vi tränade fritt följ, inkallning med ställande (kanon), rutan (som gick kanon en gång men sen blev skit), vittringsapportering som började med ett misslyckande men andra gången kopplade hon på näsan & tog rätt, teknikträning i krypet & metallapportering.


Danni fick komma ut ännu en gång han med ... Måste ju hårdträna nu inför hans lydnadsklass 1 start nästa helg ... Såååå vi körde lite linförighet till, framförgående (som var himla okoncentrerat), apportering (både ettans & appellens), Inkallning (full rulle som vanligt), ställande (som han helt plötsligt kunde igen) & läggande under marsch (funkar), hoppet (både ettans & appellens) & så en platsliggning som gick finemang. Vi tränade även lite på att greppa över metallapporten som han tycker är himla äcklig ... Han ställer sig med munnen öppen över apporten & väntar på klicket ... gulle!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards