annaayaeos

Direktlänk till inlägg 16 mars 2017

Spååååår ... & surkärringar :(

Av Anna-Karin Malm - 16 mars 2017 15:00

Idag har jag & Blådårarna tillbringat en stund i spårskogen ... tyvärr blev den stunden inte alls så lång & mysig som jag hade tänkt mig att den skulle bli eftersom vi stötte på (igen) ett gäng surkärringar ... Detta gjorde att jag liksom kom av mig lite granna så istället för att, när vi spårat klart, valla av en uppletanderuta samt sitta & fika i skogen valde jag att åka hem med röken vällande ur öronen ... Varför kan man ju då så klart undra ... Jo ... De flesta brukshundklubbar här omkring använder samma marker (Stiftelsen Skånska Landskap) & för att vi inte ska krocka med varandra eller andra arrangemang hjälper de oss att fördela markerna ... Klubbarna får önska områden & dagar & för det allra mesta löser det sig utefter de önskemål vi har ... eller så får man ju helt enkelt önska annat område ... På helgerna kan det vara lite svårt att få marker men på vardagarna är det inte alls svårt ... Såååå eftersom jag ju är ledig på torsdagar detta läsår har jag önskat mark till mig (& de andra i vår spårgrupp som kan) på torsdagar (& en massa andra dagar, jag är markansvarig i klubben & tycker att det är viktigt att vi verkligen har bokad mark till de aktiviteter vi vill göra med hundarna). När man bokar stiftelsens marker förbinder man sig samtidigt att följa deras riktlinjer & en av dem är att respektera samordningsschemat ... Många torsdagar är vi i Vedby eftersom det är ett stort område med fina spårmarker ... problemet är bara att vi minst fyra gånger har stött på några (samma alla gångerna) från en annan klubb som varit där & spårat fast det är vi som bokat marken. De har dessutom inte varit vidare trevliga när vi påpekat att vi har bokat marken & vill nyttja den utan att behöva tänka på att de har spår överallt där ... Nu i torsdags kom de så alltså för fjärde gången (tredje som jag konfronterat dem, men de har varit där minst en gång när en annan i gruppen konfronterat dem). Jag frågade om de var där och spårade igen trots att vi ju har marken ... en sa ja, en sa nej & den tredje ställde sig & skrek på mig ... Jag fick veta att så som vi gjort (bokat marken i Vedby "varje" torsdag gör man inte, att de minsann visst fick spåra där för de spårar på allemansrätten & en massa annat) ... jag tyckte att det blev lite obehagligt att stå där & ta emot en massa skäll (jo jag sänkte mig faktiskt till deras nivå & skällde tillbaka) & det märkte Danni som blev pisseförbannad & stod & vrålskällde i kopplet ... tänk ändå vad beskyddande han är den lille fisproppen ... synd bara att han är så liten "L". Jag avslutade med att jag skulle ta det med styrelsen i min klubb som sen får kontakta deras & gick sen iväg för att ta Dannis spår medan de gick iväg neråt i området med sina hundar (& vad jag förmodar spårade). Jag hörde den ena säga nåt om att få tyst på hundjäveln men sen försökte jag skaka av mig det & ägna mig åt Danni & hans spår.


För att börja från början så la jag ut spåren & gick en skön promenad samt hann ta Pis spår som var ca 900 meter långt med sju apporter samt slut innan ovanstående konfrontation. Hon var lite okoncentrerad i starten, men spårade sen på & hittade alla pinnarna samt klarade av de två spetsvinklarna samt terrängskiftena finemang. Även Danni spårade sitt 400 meter långa spår med en klöv som spårslut hur fint som helst ... härligt!!! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards