annaayaeos

Alla inlägg den 10 oktober 2015

Av Anna-Karin Malm - 10 oktober 2015 08:45

Även idag stod det spår på schemat, men denna gången uppe i Klåveröd ... Vi körde upp, la ut spåren på kalhyggena & gick sen en promenad inne i den fina granskogen ... Där brukar vovsegullen älska att springa & leka nämligen ... Så även idag ... Plötsligt ser jag två älgar som kliver iväg cirka 75 meter bort i en båge runt oss ... Eos ser dem oxå, meninte de andra två ... Jag slänger ut lite godis & låter vovvarna leta medan älgarna försvinner utom synhåll & en liten stund till ... Sen börjar vi gå igen ... OM mina hundar springer iväg efter djur så gör de det som regel på synen, men älgar har vi aldrig stött på ... sååå jag tänkte liksom att det var lugnt nu ... meeeen de sprang iväg i doftkorridoren efter älgarna när vi nådde den & jag sprang då åt andra hållet & gömde mig nere i en håla ... Jag hade nästan bara hunnit landa i hålan när Pi kom nerdykandes till mig, sen gick det ett par minuter innan Eos kom tillbaka ... Dock såg vi inte till Danni ... Jag lät Eos skälla några gånger eftersom han ofta står nånstans & väntar på att hon ska komma förbi innan han återvänder till mig, men ingen Danni dök upp ... Eftersom han aldrig någonsin försvunnit för mig tidigare blev jag ganska snart riktigt rädd & jag ringde Mange så han fick komma upp & hjälpa mig leta ... Under tiden jag väntade på honom joggade jag runt området och kallade på Danni men inget resultat ... När jag & Mange slutligen möttes & han hade visslat ett par gånger dök han till sist upp bäftig, aningen avvaktande, men mycket glad över att se oss igen ... En hel timme var han borta & det var en av de värsta timmarna i mitt liv ... Sånt händer liksom inte med mina vovvar ... Sist något liknande hände var när Eos var runt året & blev skrämd av två hundar & försvann ... Hon var då borta i en dryg halvtimme & kom springandes på vägen med blodiga klor ... hon hade tagit i så mycket att hon slitit klorna ner till pulpan. Nåja, nu slutade allt lyckligt så då var det bara till att gå tillbaka & ta spåren som jag lagt ut ett par timmar tidigare innan vi kunde åka hem. Trots det som hänt var hundarna rejält på hugget & spårade hur bra som helst ...


Pi fick börja & jobbade om möjligt ännu bättre idag än igår ... Sen var det Eos tur & hon gjorde ännu ett finfint upptag & spårade sen på hur fint som helst ... Till sist fick Danni ta sitt lilla spår & även han spårade kungligt bra idag ... Inte kunde man märka att han varit ute & sprungit i skogen på egen hand i en timme inte ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards