annaayaeos

Alla inlägg under september 2015

Av Anna-Karin Malm - 4 september 2015 09:00

Äntligen är fredagsträningarna igång igen ... Ett helt år av svacka för min del, men nu ska jag minsann ta mig i kragen & träna lydnad på fredagarna för vi behöver det ... "bestämmer"


Eos fick idag bara träna lite med fokus på brukselitlydnaden eftersom vi ju ska tävla på söndag ... Vi körde fotgående (kort), framåtsändande, inkallning med ställande, kryp, tungapportering, hopp-sitt (med fokus på ut) & stegen ...


Danni fick träna lite fotgående, rutan, hopp-sitt, apportering, fjärrdirigering, framåtsändande & kryp.


Pi fick träna på budföring (med Jane som mottagare vilket gick sååå bra), platsliggning (med Peggy som pep som granne vilket inte gick bra till en början, men sen gick bra), fotgående, saktagående, kryp, inkallning, stå & ligg under marsch, apportering, hopp-sitt & så fick hon klättra över lilla stegen vilket hon gjorde galant.

Av Anna-Karin Malm - 2 september 2015 08:45

Idag träffades jag & Crissi vid Oj för att gemensamt köra upp till hägnet för lite spårträning där det garanterat finns viltdofter ... I vanlig ordning blev det till att knata ut spår & sen ganska snart börja ta spåren igen ... Det blir mycket knata när man tvunget ska kolla på alla spåren oxå ju ... "L"


Jag gick ut spår till Eos, Danni & Pippi ... Till Pippi la jag ett spår som började i kraftledningsgatan där jag vet att det står mycket hjortar om nätterna hehehe ... :) Crissi var snäll & la ut ett spår till Pi.


Av mina hundar fick Pi börja spåra ... Hon hade stora svårigheter att helt fästa på spåret i början ... förmodligen pga viltdofter, så hon vallade av & an över spåret & checkade av både det ena & det andra ... Jag hade dock is i magen & lät henne hålla på & efter att hon hittat första pinnen blev det bättre ... Mot slutet av spåret spårade hon precis lika bra som hon brukar ... mest nöjd är jag över att hon faktiskt löste svårigheten utan att få hjälp av mig samt att hon börjat leta aktivt efter pinnarna nu ... gött!!!


Sen fick Danni spåra ... ha spårade finemang & någon vinkel tog han klockrent ... Det blir en bättre & bättre spårhund av honom för varje gång vi tränar spår nu tycker jag ... gött!!!


Till sist var det då äntligen Eos tur att få spåra ... Hennes spårupptag låg där det går & står mycket vilt & hon sprang ut, tog först bakspår, men vände av sig själv sen ville hon inget hellre än att spåret skulle gå in i skogen (det gick cirka 100 meter längs med skogskanten i gräset innan det vände inåt). Väl inne i skogen spårade hon dock som den spårgudinna hon är ... 


Dagen avslutades med en gemensam promenad ...

   

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards