annaayaeos

Direktlänk till inlägg 21 april 2015

Skön dag i sökskogen ... & så lite spår så klart ...

Av Anna-Karin Malm - 21 april 2015 11:15

Dagen tillbringades i sökskogen & dagar som dessa vet jag varför jag älskar att träna hund ... Med närmare 20 plusgrader & solsken kan man ju bara njuta i fulla drag ... Som vanligt fick mina vovvar vara med & valla rutan vilket så klart uppskattades av dem ...


Först ut av mina var sen Pi som idag skulle få bättre dragning ut till figgen ... såååå vi körde med fyra stycken "tant sök" ... vilket innebär att jag & hunden går med figgen i en båge ut till där den ska lägga sig & sen tar samma väg tillbaka igen för att gå framåt på stigen & skicka rakt mot figgen på mark där vi inte gått ... De två första gick såååå himla bra men på den tredje hittade hon något som luktade gott & stannade till en stund ... dock sprang hon ut till figgen efter en liten stund ... den fjärde gick oxå helt okej ... Vi avslutade sen med två figgar som Pi fick se gå ut & på den första av dessa hade hon en himla fart ut, medan hon hade lite mer moderat fart ut på den andra ... På fem av figgarna kom hon med lösrullen, men på en tog hon fastrullen så det där med rullen känns inte som något problem precis ... Jag funderar lite på om hon kanske ska få köra lite systemsök några gånger nu för att få in full-fart-känslan i kroppen i sökrutan ... Jag får bestämt fundera på detta lite grann känner jag.


Sen var det Dannis tur & han började kanon med de två första figgarna men sen började han gå väääldigt försiktigt & när jag skickade honom på den sista figgen så haltade han mellan varven ... behöver jag säga att jag blev jätteorolig ... Dock visade det sig när jag kollade på honom på väg till bilen att han fått två sprickor på sina trampdynor där det lyste rosa igenom så det var ju inte så konstigt att han tyckte det gjorde ont ...  


Innan fikat gick jag & Eos iväg för att ta det spår som snälla Maria lagt till oss, men efter att ha tagit ett klockrent bakspår bestämde jag mig för att sela av henne & låta henne vänta medan en annan gick sitt spår ... Sen gjorde jag ett nytt påsläpp en liten bit längre fram & denna gången analyserade hon minsann spåret ordentligt innan hon bestämde vilket håll hon skulle gå ... gött!!! Att det sen var en vinkel samt en pinne i nära anslutning till den bara några få meter ifrån där hon gjort sitt upptag bekymrade inte henne ett dugg ... Eos gjorde sammantaget ett bra spår, men vid ett tillfälle, där spåret låg ganska nära vår sökruta, spårade hon ur & kollade in utkanten av den & när hon sen gick tillbaka till spåret igen kom hon på det en liten bit längre fram vilket gjorde att hon missade en apport ... Jag hade bett om att någon apport skulle ligga i låga granar lr blåbärsris lr liknande, men nog sören låg det mesta av spåret i ris & någon apport var nertryckt i marken så bara en liten stump stack upp ... ett typiskt Mariaspår med andra ord ... hehehe ... meeen förutom den där urspårningen spårade fröken finemang ...   


Efter fika & genomgång gick jag en liten promenad  med vovsegullen innan vi begav oss hemåt för att njuta  av det vackra vädret en stund i trädgården ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards