annaayaeos

Direktlänk till inlägg 29 juli 2014

Söööööök & så lite spår & buselibus ...

Av Anna-Karin Malm - 29 juli 2014 21:23

Ännu en varm dag har tillbringats i sökskogen idag ... Kvicksilvret kröp upp till runt 30 grader fram mot lunch så det gällde att vara rädd om vovvarna ... Detta resulterade i en sökträning light ...


Danni fick vara först ut av mina idag & han fick fyra figgar på djupet ... Fokus låg på markeringarna samt att gå rakt ut till figgen ... Danni hade inte den mest fantastiska av farter precis, men så hade vi inte hans favoritterräng i rutan heller ... Han mer eller mindre hatar granskogar med en massa pinnar som hans päls fastnar i ... Dock tog han sig ut till figgarna utan problem & hade finfina markeringar ... En figge fick hans framtassar hårt trampade på sitt ben när jag kom ut & figgen klickade ... det såg nästan ut som en liten attack ... "L"


Eos fick börja med ett tomslag mot ena förstahörnan & fick sen fyra figgar även hon ... Den första belönade inte, den andra & fjärde körde jag omvänt lockande vid & den tredje matade in henne till stigen ... Det blev hur bra som helst då den figgen lagt sig bakom en kulle där Eos inte kunde se mig om hon stod hos figgen ... Detta resulterade i att hon dök fram bredvid kullen för att kolla in mig, inte såg till mig & då valde att springa tillbaka till figgen igen & fortsätta markera tills figgen klickade & belönade ...


Innan fikat la jag ett spår till Pi på cirka 500 meter innehållandes fyra pinnar samt slut. Spåret låg mestadels i bokskog, men lite av det låg i granskog ... Spåret låg en dryg timme medan vi fikade & hade genomgång, men trots att det var så varmt & torrt & solen stekte på hade Pi inga som helst svårigheter med spåret ... Hon bara tuffade på hur bra som helst. Dock vill hon inte gärna ta upp pinnarna utan hon stannar bara vid dem & står sen & glor framåt i spåret en stund medan jag uppmanar henne att ta pinnen & ge den till mig ... då gör hon det, får belöning & sen fortsätter vi.


Pi fick även lite lek- & hanteringsövningar ... Inte för att hon behöver öva sig på att leka precis, men det där med hanteringen behöver då allt bättras på ... Det märks redan att hon har en helt annan, mer positiv förväntan på människor nu sen de börjat leka med henne & idag gick det riktigt bra ... De fick var & en börja med att leka med henne, ge lite godis samt känna & klämma lite på henne & sen leka igen för att avsluta med att låta henne vinna leksaken ... Till & med Christel som inte varit med så mycket & alltså inte är så känd för Pi samt trots att hon bar solglasögon gick det finemang med ... Skoja om jag är glad & förhoppningsfull ...


Innan vi for hemåt gick jag & Jane en sväng med vovvarna ... när vi kom tillbaka till bilarna satte vi oss utanför dem & lät hundarna pusta ut en stund ... eller ja de lekte mest tycker jag, men mysigt var det iaf ... sen styrde vi kosan hemåt i värmen ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards