annaayaeos

Alla inlägg den 1 juli 2014

Av Anna-Karin Malm - 1 juli 2014 21:45

Då Eos var halt i lördags & lite i söndags hade jag bestämt mig för att hon skulle få spåra istället för att träna sök idag ... dessutom har jag tänkt mig att hon ska få göra det med jämna mellanrum nu för det är liksom svårt att utveckla & motivera henne i söket ... det blir lätt likadant & det är inte vad hon behöver ... Sååååå istället fick Pi prova på att träna sök lite mer på riktigt idag ... spännande, spännande ...


Vi började med att valla rutan & då var mina hundar med ... då började jag undra varför jag nojar när det gäller Eos för hon var heeelt galen & sprang & busade som bara den ...


Av mina hundar fick Danni börja & han var sååååååå duktig idag ... det var så det riktigt gjorde ont i hjärtat av stolthet må jag säga. Han fick se en figge gå ut åt ena hållet (motvind) & sen skickade jag honom åt andra ... Han gjorde ett riktigt fint tomslag där & så fick han ta den figgen han sett gå ut ... kanonmarkering på den. Sen gjorde vi samma sak en gång till ... minst lika bra. En tredje gång fick han se en figge gå ut på motvindssidan, men då hade en figge gömt sig på den andra sidan utan att Danni visste om det ... Hehehe ... Han började ana att jag lurade honom & gick bara ut en liten bit innan han försökte smita över stigen ... Jag kunde dock stoppa honom & skickade honom ännu en gång. Nu gick han nästan ända ut, men fick inte vind på figgen eftersom det ju var medvind så jag fick skicka en tredje gång & då gick han jättelångt ut & fick figgen efter ett jättefint slag. Till sist fick han då ta den sista figgen han sett gå ut ... Härlig attityd, full rulle & finfina markeringar på grabben genom hela träningen ... gött!!!


Sen fick Pi prova på att köra ... Jag har ju alltid b ara låtit henne gå & vinda på egen hand, men idag provade jag att skicka henne så som jag brukar göra på uppletandet ... Hon sprang förvisso ut & hittade figgarna & fick godis där, men hon verkade hela tiden vara på väg vidare & förmodligen letade hon efter prylar ... Såååå vi bestämde att figgarna nästa gång ska ha leksaker så de kan leka med henne när hon kommer ... allt för att höja värdet på figgarna ... Att springa ut från mig & leta var dock inga som helst problem ... duktig tjej alltså ...


När sista hunden gick gick jag iväg & la ett långt spår till Eos där den andra gruppen haft sin sökruta ... Sen när vi fikat fick Eos ta spåret & trots att hon var aningen stressad i starten spårade hon sen bara såååå bra ... Det märktes då inte ett dugg att vi spårade där det varit sökträning precis innan utan hon fullkomligt damsög sig fram ... härligt.


Dagen avslutades med en promenad tillsammans med Jane & hennes vovvar ...  

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards