annaayaeos

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2013

Mentaldag + liten lydnadsträning ...

Av Anna-Karin Malm - 26 oktober 2013 13:15

Förmiddagen veks åt ett arrangemang ordnat av aussieklubben. Jörgen Karlsson var inbjuden att prata om hundars mentalitet & vad vi kan se genom att titta på hundars lek ... Pi var en av demohundarna & min förväntan var stor ... Tyvärr infriades inte mina förväntningar på långt när ... Det jag vet idag som jag inte redan visste var att Jörgen tycker att avståndsleken på MH:t är viktig, att hunden inte tvunget behöver leka utan det är hur den engagerar sig i figuranten som visar hur den är samt att aussies tydligen har stora sociala brister vilket man framför allt kan se på just avståndsleken. Jag fick även ut att Pi inte är utmärkande osäker på saker då hon, trots att hon var markant yngre än de andra hundarna, klarade situationen på ett minst lika bra sätt som de andra hundarna. Jag tror dessutom att hon kommer att ha ett helt annat självförtroende när hon väl är vuxen & gör sitt MH än hon har idag ... Jag såg att Pi kan bli riktigt arg, men att hon gärna köper sig tid när det är otäckt genom att gå iväg & nosa på saker ... Dessutom har hon en grym kamplust så när hon väl fattade att figgen ville leka satt hon som en smäck i leksaken ... "L"


Efter detta passade jag på att ta ett litet lydnadspass på planen innan vi for hemåt. Eos fick ligga plats samt träna framåtsändande & lite andra moment, Danni fick köra igenom lite av de momenten som ingår i ettan som en liten generalrepetition inför morgondagen & Pi yrade mest rundor & var allmänt gasad när jag försökte träna med henne ... suck.


En liten promenad avslutandes med lek på planen medan skotten ljöd från MH-testen uppe på vallen hann vi oxå med innan vi for hemåt.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards