annaayaeos

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2013

Sökträning i gotteväder ...

Av Anna-Karin Malm - 22 oktober 2013 21:13

Trots att det närmar sig slutet av oktober hade vi en alldeles underbar höstdag ute i sökskogen idag ... Termometern visade på dryga 15 grader under eftermiddagen & solen tittade fram i diset som uppstod efter gårdagens myckna regnande ...Pi fick idag följa med & valla rutan innan det blev några timmars tråkig bilsittande för hennes del ... Mina hundar gick bland de sista idag så alla tre hade ju en aning tråkig förmiddag i väntan på att få arbeta ...


Eos fick komma ut i sökrutan först & dagens mål var att se efter huruvida hon har kondition nog för att orka en högreklassruta om några veckor ... Jag beställde tre figgar, en i ena förstahörnan heldold i en sluten tunnel, en närafigge i mitten av rutan ... Denna låg typ två meter från stigen under en liten död gran med ett kamonät över sig & en figge i ena sistahörnan. Första figgen skulle mata in Eos, på andra figgen använde jag omvänt lockande & på tredje figgen gick vi alla ut till figgen med mig sist ... Mellan dessa figgar körde jag tomslag & en hel del flying & med minimalt med belöningar för tomslagen ... Eos jobbade såååå fint, sååå fint trots att det var motvind i rutan. En gång såg jag att hon fick vind på en figge & då provade jag att kalla in henne & hon löd, därför brydde jag mig inte om att kalla på henne när hon fick vind cirka 50 meter innan sistafiggen utan lät henne snedda för att plocka den ... Hon hade ju jobbat så bra hela rutan innan. Markeringarna var kanon på första, jag lyckades lura henne för en sekund på andra ("L") & på tredje tystnade hon ett par tillfällen för att glo på oss som om vi kom från månen när vi knatade ut till henne ... En gång avvek hon oxå några meter från figgen, men det var bort från oss & mot sankmarken som var en liten bit från figgen så jag tror att hon var törstig ... Dock bröt hon & sprang tillbaka & fullföljde markeringen av figgen ... Gött!!!


Sen fick Danni komma ut i rutan & hans upplägg var enligt följande ... En figge som visar godis & går ut mot ena hörnan, en figge som ligger dold i tunneln i andra hörnan, ett tomslag, två figgar "bakom" varandra, en på cirka 25 meter & en på cirka 50 meter med ett tomslag på andra sidan emellan & så ett avslutande tomslag ...Jag kan glatt konstatera att han springer villigt & glatt ut på andra sidan medan figgen som visat godis försvinner utåt i rutan ... Han vet att han inte får ta den förrän han varit ute på andra sidan.  Han tjongade glatt rakt in i tunneln vilket fick till följd att han gärna hade sett ännu en figge i den legan ... han sökte sig hela tiden bakåt mot tunneln när jag skickade på den sidan ... Han hade svårt att fatta konceptet med en figge som ligger på samma linje fast längre ut så det ska vi jobba vidare med & hans tomslag är bitvis kanon bitvis en aning grunda ... "L"


Innan vi fikade la jag ett spår på cirka 500 meter till Pi. Spåret innehöll fyra pinnar med en godbit på varje samt älskade fina slutleksaken som just slut ... Efter fika & genomgång knatade vi sen iväg & tog spåret ... Spåret låg inne i en fin granskog & Pi spårade precis lika bra idag som i lördags ... duktig tjej ... Efter spåret fick blådårarna leka med Zaiko, Iciy & Terry en stund innan vi gick på en promenad i det sköna, sköna vädret ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards