annaayaeos

Direktlänk till inlägg 17 juli 2013

Härlig spårkväll ...

Av Anna-Karin Malm - 17 juli 2013 08:15

Ikväll hade vi spårkväll med valpespår på schemat ... Tre av Pis syskon kom så vi introducerade dessa små monster i spårkonstens alla regler ... "L"


Vi började med att lägga vars ett motivationsspår till Pis tre syskon. Alla tre använde sin näsa lite på dessa spåren så deras mattar & hussar fick i uppgift att lägga vars ett spår till medan deras valpar satt kvar i bilen så gick jag & Ingela iväg & la spår till våra jyckar. Vi bytte spår så jag la ett till Elviz & hon la ett till Eos. Till Pi & Danni la jag själv.


Väl tillbaka efter att ha lagt spåren tog jag ut Pi en stund så hon skulle hinna lugna ner sig lite innan vi skulle spåra. Hennes spår var idag cirka 100 meter långt med en böj åt höger. Slutet bestod av en snusdosa med makrillfile i tomatsås "L" Hon spårade såååå bra trots att hon bara var tvungen att sätta sig & kissa mitt i spårandet ...


Sen fick de andra valparna ta sina andra spår & man såg tydligt att alla tre fattat galoppen med att spåra ... gött!!! Alla fyra valparna fick sen leka en liten stund ... Ja eller leka & leka ... de slogs hitan & ditan tycker jag ... "L"


Efter det var det Elviz tur innan Eos äääääntligen fick komma ut & spåra. Hennes spår var cirka 500 meter långt tror jag ... Upptaget gjorde hon okej, men inte alls hundra & sen var hon lite slarvig vid ett par tillfällen & lämnade spåret, men hon vet ju egentligen vad hon gör så att hitta det igen är inga problem ... Hon höll ett ovanligt lågt tempo idag, förmodligen pga att det var svårt i alla torra boklöv & med mycket viltdofter men hon spårade heeeelt okej iaf. Två vanliga pinnar, två glasspinnar & en naturpinne som slut hittade hon galant.


Sen fick Danni ta sitt spår & han spårade kanonkalas, men hade lite problem med vinklarna idag, Nåja, han hittade rätt, duttade till vid pinnarna & tog dem när jag uppmuntrade honom till det & var go & glad som bara han kan så även det var godkänt kan jag tycka.


När alla vovvar spårat la jag upp en uppletanderuta där Pi haft sitt spår innan ... Fyra föremål på bakre linjen placerades ut & så fick Eos komma ut & köra ... Hon drogs flera gånger snett ut mot höger & hade mycket spring & lite näsa påkopplad i början. Hon hittade iaf till slut alla fyra prylarna & lämnade av dem hyfsat bra allihop, ett framifrån & de tre andra vid sidan. Danni fick oxå fyra föremål utplacerade på bakre linjen & han hittade oxå allihop, om än med lite större svårighet än Eos ... Jag är hur som haver nöjd med hans insats då han är en kille som inte ger upp i första taget ...


Vi tog ut alla kvarvarande vovvar (mina & Cristinas lilla "Prusiluskan") medan vi plockade in snitslarna från uppletanderutan. Sen satte vi oss & pratade en lååååååång stund medan Pi & hennes syster busade & lekte i den mörknande skogen ... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards