annaayaeos

Alla inlägg den 27 juli 2013

Av Anna-Karin Malm - 27 juli 2013 09:15

Dagens väder var minst sagt klibbigt ... Trots att det kom lite, lite regn under förmiddagen var det varmt med hög luftfuktighet ... pust!!! Som tur var var vi vid Klåverödsdammen så jag kunde börja morgonen med att gå ner & doppa vovvarna en aning i sjön ... Detta gick finemang med tossisarna, men liten herr blå tyckte att han nog hellre ville hålla sig torr om tassarna ... Pi hade ett rejält minne från första gången jag var vid detta området med henne & la hennes första två spår så hon bara tvärvägrade att hoppa in själv i bilen ... Godis & milt våld löste den saken ...


Efter att ha delat upp området mellan oss började jag lägga spår åt mina galningar. Sen var det bara till att promenera en liten sväng med dem innan det var dags att börja ta spåren igen ...


Pi fick börja & idag hade jag lagt ett spår på cirka 150 meter med en vinkel a 90 grader (ja, jag vet att jag kanske borde göra den lite mer böjig, men provar man inte så vet man inte om hon klarar det ... "L") samt två pinnar med en godbit på & en dosa godis som slut. Första pinnen stannade hon till & nosade på så då klickade jag henne, visade henne godiset samt lekte lite med pinnen. Vid vinkeln blev hon en aning förvånad när spåret plötsligt "tog slut"  men provade sig sen fram först åt höger (fel) & sen åt vänster (rätt). Andra pinnen tror jag inte hon alls märkte så den bara plockade jag upp ... Slutet märkte hon dock ... hon blir själaglad när hon hittar sin dosa med godis. Hela spåret igenom slet & drog hon som en gnu för att komma fram fortare ... Vääääldigt målmedveten är hon, lilla fröken Pi. Innan vi gick till bilen passade jag på att klicka spårpinnarna lite ... Jag la dem på marken, satte mig på en sten & väntade ... Först klickade jag för att hon tittade på en, sen för att hon gapade över en & till sist enbart när hon lyfte upp en ... Det kändes som att hon faktiskt börjar tänka lite själv & vågar prova sig fram till vad jag vill för att hon ska få sin belöning ... häääärligt!!!


Sen fick Eos komma ut & ta sitt spår ... När vi gick iväg satt Pi & ylade i bilen ... "L" ... Eos spår var cirka 500 meter långt med fyra pinnar samt slut. Dagens uppletande av spår samt upptag var klockrent ... Såååååå jäkla snyggt att jag fick ståpäls ... Fram till spåret, nosa av cirka en meter bakåt, analysera & sen iväg åt rätt håll. Ja, jag kan ju inte heller klaga på något annat i spåret då hon verkligen gick bra idag ... Noggrann & med alla pinnar med sig ... Underbara blådåre!!!


Sist ut var stackars Danni ... Han var så otålig att han stod & gapade på mig medan jag pratade med träningskompisarna en liten stund ... Goenisse ... Väl på spåret gick han bitvis bra, bitvis yvigt. Han hittade dock sina två pinnar samt slutet, vinklade bra & hade bra motivation hela spåret igenom ... Gött!!!


Dagens träning avslutades med liten promenad tillsammans med Mona & hennes två labbar ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards