annaayaeos

Alla inlägg den 2 juli 2013

Av Anna-Karin Malm - 2 juli 2013 09:45

Idag var vi hemma hos en träningskompis & tränade i hennes skog - Tack Anne ... Hon bor verkligen, verkligen härligt med en väg som bara går till deras hus & sen blir till gräsväg som leder en bit ut i skogen & slutar där ... underbart!!! Att det sen var alldeles perfekt hundträningsväder gjorde inte saken sämre ... en perfekt dag i sökskogen med andra ord ... 


Vi började dagen med en liten promenad så vovvarna fick busa av sig innan jag gick ut ett litet spår till Pi för att sen hjälpa de andra att valla rutan. Jag lät Pis spår ligga cirka 30-45 minuter idag (jag glömde ju så klart att kolla klockan, men på ett ungefär) & det gjorde ju det lättare att hålla sig i spårkärnan för fröken Pi ... Jag fick låna en liten spårsele av bästaste Jane som hon brukar ha till Asta så Pi skulle slippa behöva sätta i halsen när hon drar & med den spårade hon finfint. Dock pep hon till några gånger av frustration när hon gick vid sidan om spåret ...


Sen var det sökträningsdags & mina hundar startade i mitten av fältet idag ... Eos var först ut av mina & till henne hade jag lagt upp en blandning av tomslag, figgar som skulle klicka & mata in, folk som trampar runt i skogen innan jag kommer fram & det vanliga omvända lockandet. Dock hann vi inte så långt innan Eos fick för sig att avvika från en figge ... Första figgen gick hyfsat bra ... Hon gick förvisso några meter från figgen & kollade när hela ligan trampade iväg utåt i skogen, men valde själv att gå tillbaka till markering av figgen när hon glott en stund så det köper jag ... Det är inte så lätt med så pass mycket störning & här ska hon ju tänka lite själv & premieras för att hon gör rätt val. Sen var det en figge bakom en liten kulle med ett nerfallet träd uppe på som skulle klicka & mata in ... Sååå jag skickar hon börjar markera & alla hundarna i bilarna skäller så jag knappt hör om hon skäller eller inte då en träningskompis passerade bilarna med sin hund under tiden. Efter en liten stund dyker Eos upp & tittar förundrat på mig så då väljer jag att koppla henne, låta en standbyhund springa ut & få Eos godis för att sen sätta Eos i bilen ... Sååååå sur hon blev på mig ... Hade blickar kunnat döda hade jag inte levt nu ... "L"


Sen fick Danni köra sitt pass ... & vilken sökhund han har blivit den lille filuren ... Idag fick han sammanlagt fem figgar, varav han såg de två första gå utåt mot hörnorna & fyra planerade tomslag & han gick så in i baljans. En aning grund på motvindssidan dock, men jag tänker mig att börja träna med att han ser en figge gå ut på ena sidan & sen ska han ändå gå ut på andra sidan innan han får ta denna figgen ... I början kan det med fördel ligga en figge på den andra sidan som han inte vet finns där så lär han sig förhoppningsvis att springa ut no matter what ...


Sen fick stackars, stackars Eos komma ut igen & starta därifrån hon strulade förra omgången ... Tro nu inte att denna lilla madamen låter någon annan hund ta hennes godis mer än en gång näädå ... Hon gick såååååå bra både på tomslagen där vi körde flying gånger flera i rad & utan belöningar samt markerade som en gud ... Enda gången det var något som helst konstigt var på en figge där alla gick före mig ut ... då ställde hon sig, fortfarande intill figgen, & glodde en stund innan hon bet i igen ... jiiiihoooo!!!!


Vid fikat fick lilla Pi vara med & mingla & busa lite med Zaiko & hon hade såååå skojsigt ... Sen gick vi en liten promenad till innan vi for hemåt ... denna tisdag med en förhållandevis pigg valp faktiskt ... Hon börjar bli stor den lilla skitungen ... "L"

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards