annaayaeos

Direktlänk till inlägg 13 juli 2013

Underbar spårdag ...

Av Anna-Karin Malm - 13 juli 2013 08:30

Då det var varmt redan när jag steg upp på morgonkvisten beslutade jag mig för att åka upp till spårskogen tidigare för att hinna promenera innan träningen ... Sagt & gjort ... promenaden blev underbart skön med litet stopp för hundbad mitt på rundan vilket uppskattades av Blådårarna ... Dock råkade lilla Pi ramla i då det var en bit ner till vattnet från kanten ... Eos & Danni hoppar ju i, men hon böjde sig ner för att "känna av" vattnet, men råkade alltså böja sig en aning för mycket & plumsade i vattnet med huvudet före ... "L"


Väl tillbaka i värmen delade vi upp markerna & började lägga spår. Eos fick ett spår lagt av Cecilia & jag la ett spår till hennes hund ... Jag la oxå att till Danni & ett lite längre till Pi. Sen var det bara att vänta en liten stund så spåren fick ligga till sig.


Först ut var Pi ... Hennes spår var cirka 100 meter långt med en böj/vinkel åt höger. På första sträckan hade jag lagt ut en liten pipis för att se om hon registrerade den & som slut låg en dosa med leverpastej. Pipisen fick jag plocka själv när jag passerade då hon inte visade med en min att hon registrerat den. I böjen/vinkeln provade hon först att fortsätta rakt fram, men blev sen ståendes pipande en stund innan hon hittade rätt väg igen. Slutet hittade hon hur galant som helst & jag kände mig såååå nöjd med dagens insatser från henne. Efter leverpastejsintagandet lekte vi en stund med pipisen innan vi gick till bilen.


Sen var det Dannis tur & idag hade jag klurat till det lite med vingliga sträckor & lite "svår" terräng ... iaf i Dannis ögon. En del blåbärsris & kringelikrokar runt nedfallna träd & sånt ... Trots det spårade han sååååå bra den lille skiten ... Han börjar faktiskt bli riktigt duktig fast han egentligen är en sökhund ...


Efter att ha lagt ut ännu ett spår till Pi samt följt med Cecilia & hennes hund i sitt spår var Eos lagom taggad att spåra ... Eller inte ... hon var så hon skakade i hela kroppen av förväntan ... gulle!!! Detta straffade sig en aning i upptaget som blev struligt & började med några meters bakspår. Hon vände dock efter en liten bit & spårade sen på finemang. Jag hade bett om lite klurigheter & bus & fick en del svåra terrängskiften, en spetsvinkel ganska så snart i början av spåret samt några annorlunda apporter. Cirka 500 meter långt var spåret & innehöll 4 apporter samt slut. Hon jobbade såååå bra & hittade dessutom apporterna ... Dock hade vi nog missat en av apporterna som var en liten tunn björkpinne om jag inte fått veta att apporten verkligen låg där då hon letade en stund men sen i princip gav upp ... sååå jag fick hjälpa henne lite med stöttande peppning där ... De andra apporterna var vanlig pinne, naturpinne & en bit björknäver. En v apporterna låg dessutom i blåbärsris vilket hon brukar ha svårt för, dock inte idag.


Till sist fick Pi sitt andra spår, ett rakt spår på kanske 75 meter med lunchen toppad med leverpastej som slut. Denna gången spårade hon om möjligt ännu bättre ... Min lilla dammsugare ... "L"


Innan vi for hemåt satte vi oss ute i skogen i skuggan av alla stoooora träden & pratade medan hundarna lekte & busade & njöt av det sköna vädret, friheten att bara vara & känslan av att ha utfört ett rejält arbete ... Det är SÅ en lördag ska vara tycker jag ... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards