annaayaeos

Direktlänk till inlägg 12 juli 2013

Varm morgonlydnad med efterföljande vovvebad ...

Av Anna-Karin Malm - 12 juli 2013 07:15

Då de lovat varmt väder även idag passade vi på att träffas för att träna lydnad redan klockan nio ... Trots den tidiga timmen var det riktigt varmt & vi beslutade raskt att försöka köra så mycket som möjligt i skuggan samt köra ett lite kortare pass för att inte pressa hundarna för mycket. Innan jag började träna la jag ett spår diagonalt över parkeringen till Pi för att kolla hur hon fixar lite svårare förhållanden.


Med Pi tränade jag följaövningar, bli-hos-mig-trots-att-de-kastar-bollar-och-leker-övningar, sitt fint vid vänster sida & ha ögonkontakt, gripa apportbocken samt lite kampövningar. Hon fick även prova på att gripa metallapporten ett par gånger. Sen gick vi för att spåra & det var konstigt ... Det tog nog närmare fem  minuter innan hon över huvud taget tog ner näsan & sen tog det ytterligare en liten stund innan hon började spåra. I början av spåret gick hon mest & lullade men efter ungefär halva sträckan fick hon en aha-upplevelse & började spåra finfint.


Sen fick Eos komma ut & träna lite ... Vi började med att köra lite, lite fritt följ innan jag ställde ut gubbarna till framåtsändandet. Sen gjorde jag en inkallning på sträckan innan jag skickade henne ... Första sträckan råkade jag skicka henne en aning snett & när hon märkte det rätade hon upp sig & gick rätt genom gruppen. Hon bröt dessutom av precis i samband med gruppen så då klickade jag henne för det. Sen körde vi saktagående resten av sträckan som hon gjorde finemang. Nästa sträcka gjorde hon lika rakt & fint & bröt precis i samband med gruppen. Dock vände hon sig mot mig när en av mina träningskompisar klickade sin hund i närheten av henne & fick då till en liten snurr ... Dock fortsatte hon sedan saktagåendet med bara ett litet handtecken från mig = nöjd!!! En sista sträcka fick vi till oxå & denna gången galopperade hon bara tre språng innan hon bröt av & travade resten vilket blev riktigt bra även det ... Sååååååå skoj att hon gick rakt & fint & även tänkte bryta av = jag glad som in i  ... Sen gick vi bort i skuggan & körde lite kryp, tungapportering & konenövningar. Även här var hon riktigt duktig idag ... Ja frånsett att hon en av gångerna jag skickade henne till konen tog A-hindret istället & att hon ibland "missade" att runda konen innan hon sprang tillbaka till mig ... "L"


Sist ut för dagen var Danni boy & som han kan jobba den lille parveln. Jag blir såååå glad av att träna med honom då han bara äääälskar att träna ... Sen att det ofta blir fel & det ibland kan vara svårt att komma på hur man ska få till ett nytt moment med honom är sånt man får ha överseende med när man äger en pitbullsheltie ... "L" Danni fick börja med en budföring som han gjorde med bravur & sen körde jag bara igenom honom på de moment vi har i ettan & lägreklass. Jag tycker han börjar arta sig på linförigheten där han i princip enbart flyter ut i heltom- samt högersvängarna nu. När det gäller språngmarschen så fixar han det finemang nu. Framförgåendet var bra, förutom framföringssträckorna där han försökte tjuvstarta ett par gånger "L". Inkallning - check, ställande & läggande under marsch - detta har han börjat kunna särskilja riktigt bra nu ... visst, han tar fortfarande lång tid på sig att utföra efter mitt kommando, men jag upplever det som att han verkligen tänker efter för att få det rätt, därav fördröjningen. En av gångerna när jag kom tillbaka på ställandet satte han sig ner, men andra gången gjorde han det oxå fint. Jag kastar ju iväg en liten godbit efter att jag ställt mig vid hans sida & klickat så han ska i princip aldrig sätta sig ner mer än på tävling. Krypet funkade kanonkalas idag. Apporteringarna - ja, en tjuvstart på den "vanliga" & några rullningar i munnen på ettans apportering, men jag är himla nöjd iaf ...


Efter att vi tränat klart åkte jag & Jane iväg till Mölledammarna för att promenera & bada vovvar i värmen & det uppskattades vill jag lova. Till & med Pi simmade en sväng idag ... häääärligt!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards