annaayaeos

Direktlänk till inlägg 26 februari 2013

Sök, snö & skön sol ...

Av Anna-Karin Malm - 26 februari 2013 19:41

Med en temperatur på endast ett par plusgrader & molntyngd himmel inledde vi dagens sökträning med att trampa rundor & valla ruta ... Även själva träningen avhölls i ett molnigt, sakta töande landskap. Det var dock inte så pass varmt att man blev våt när man klev rundor i snön som på sina håll nådde ända upp till knäna ... Eftersom mina två Blådårar var med & vallade av rutan fick de vänta med att komma ut till bland de sista ...


Danni var först ut av mina idag & till honom hade jag beställt sammanlagt fyra figgar & tre tomslag. När han skulle springa ut till figge tre hördes det ett skarpt visslande från den andra rutan, där andra delen av gänget körde & sen tyckte Danni att han helt plötsligt såg en stor otäck hund i rutan ... Denna "hund" var dock endast en liten rotvälta & efter ett par omskick & några små utfall med hög svansföring bestämde han sig dock för att det nog inte var någon större fara för livet i alla fall & sprang ut & hittade sin figge. I övrigt skötte sig denna lille kille excellent!!!


Sen var det Eos tur & är det något som taggar denna dam så är det att få vänta på sin tur till efter Danni. Hela hon vibrerade när jag satte på henne tjänstetecknet & hon kunde sånär sitta kvar när jag kollade in hörnorna i rutan. Sen gick det undan må ni tro ... Två figgar, en efter cirka 100 meter & en i ena sistahörnan (stigen var cirka 175 meter lång) låg ute redan från start. En hel del finfina tomslag inklusive en flying blandat med lite olydnad & bus fick vi till innan första figgen. Denna figgen låg långt inne bland grenarna i ett nerfallet träd & här skällde hon några gånger, tråcklade sig ut ur trädet & kollade mig - jag stannade & stod stilla tills hon gick in & skällde igen & sen hade hon riktigt fin markering. Sen var det en del tomslag igen. Även nu några finfina & några lite grunda, men allt som allt var jag nöjd med hennes tomslag. När hon kom ut på stigen efter ett tomslag mitt emot där sistafiggen låg såg jag tydligt på henne att hon fick figgen i vind. Jag ville dock inte att hon skulle få springa direkt över stigen & ta den eftersom hon var för längt ifrån mig för att göra en riktig flying. Trots tveksamhet stannade hon till slut på stigen & kom till mig innan jag skickade ut henne till figgen. Denna figgen fick, när hon skällde bra & tittade på henne, klicka & belöna med en dosa godis. Sen skulle Eos fortsätta skälla, jag hade ju inte kommit ut, tills jag kom, klappade om figgen & gick ifrån en liten bit innan jag klickade & Eos fick sin megabelöning. Detta gjorde hon riktigt fint ... Visst kollade hon efter mig när hon ätit klart första dosan, men vi har ju aldrig testat denna övningen innan.


Lagom till fikat bröt solen fram & hur underbart är inte det att sitta i solen efter en låååång dag i sökskogen & fika & känna hur solstrålarna värmer? Efter fika & genomgång tog vi oss en skön promenad med ett helt gäng hundar ... Häääärligt!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards