annaayaeos

Direktlänk till inlägg 24 februari 2013

Spår + Sök = Sant

Av Anna-Karin Malm - 24 februari 2013 19:42

Efter en heeeel veckas träningsuppehåll med några dagars utlandsvistelse för min del & några dagars Farmorsvistelse för Blådårarnas del begav vi oss idag ut i spårskogen ... Denna skogen visade sig sedermera även vara en sökskog vilket gjorde de galna grå riktigt, riktigt lyckliga.


Vi började med att lägga spår samt promenera en liten sväng, sen fick de fem hundarna spåra en & en ... Mina två spårade som trea (Danni) & femma (Eos). Behöver jag säga att detta upplägg skapade en viss förväntan hos Eos?


Dannis spår var typ appellklass med två vinklar, två apporter samt en slutpinne. Själva spårandet var det inget fel på, men vi får, som jag nämnt innan, jobba vidare med markering av pinnarna.


Eos spår blev 600 meter långt innehållandes fem pinnar samt slut. Det var i princip bara att tuta & köra efter att hon stått stilla några sekunder när hon hittade spåret för att avgöra vilket håll det gick åt. Alla pinnar med hem, några små, små utsvävningar men helt klart godkänt & ett tryck i linan som gjorde att jag var helt genomsvettig när vi kom fram till slutet. Jag testade henne idag med att springa med henne i hennes tempo för att se om hon då skulle slarva vid vinklarna, men icke - hon saktade fint ner vid vinklarna & tog dem utan problem ... Hon vet allt vad hon gör den damen!!!


Eftersom vi delade marken med ett sökgäng idag fanns det en sökruta vallad & klar vilket gjorde mig vääääldigt sugen på att träna lite sök oxå ... Sagt & gjort ...


Danni fick två figgar utlagda & vi lyckades även klämma in tre (tror jag att det blev) tomslag i träningen ... Han gick såååååå bra, full fart, djupt ut & finfina markeringar. Han flöt inte heller fram en massa i rutan som han gjort tidigare = bakåtslagsträningen har gjort susen. 


Till Eos var tanken enbart tomslag, men då hon så småningom tröttnade en aning på motvindssidan valde jag att lägga ut en figge där när hon var ute på ett tomslag på medvindssidan. De allra flesta tomslagen var riktigt kanon med ett mördande tempo & långt ut på djupet, men vid två tillfällen fick jag skicka om henne på motvindssidan då hon ganska snabbt konstaterade att där inte låg någon. Då gick hon snett framåt i rutan & fick på vis ut djupet, men missade ju lite mark rakt ut. När hon fick vind på figgen började hon skälla minst fem-tio meter ifrån den. Markeringen var fin i övrigt oxå ... kanon!!!


Dagen avslutades med liten buspromenad med aussiepojken Jacko (som nog egentligen borde hetat Wacko ... hi, hi, hi)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards