annaayaeos

Direktlänk till inlägg 17 februari 2013

Spår + uppletande ...

Av Anna-Karin Malm - 17 februari 2013 19:44

Idag åkte jag till F10 tillsammans med sökträningskompisen Marianne & hennes man Sune för att träna spår & uppletande. Vädret var väl lite si sådär med mulet, knappt märkbar vind & runt nollan. Jag som aldrig tidigare varit ute på F10 & tränat blev glatt överraskad när jag insåg att man här minsann inte bara kunde träna fältspår, utan även asfaltspår ...


Sååååå jag fick en bit innehållandes såväl fält som asfalt & några byggnader att lägga ut Eos spår på. Spåret blev ungefär 700 meter långt tror jag, jag glömde ju mäta det ... Innehållandes sju pinnar samt slut. Upptaget var på snöfyllt fält & gick kanonkalas ... Efter första vinkel & en bit till kom vi så ut på asfalten där jag gått rakt över en parkeringsplats ... Eos försökte på alla vis hitta spåret någonstans i snön, men efter att ha irrat rundor en stund insåg hon att det blev till att jobba lite extra, satte på turbonäsan & tog sig finfint över parkeringen ... Detta trots att det kom en securitasbil & körde en sväng över spåret medan vi traskade på ... När vi väl kom över & in på snögräset igen var det som att lägga in en ny växel ... Det sa bara tjoff & så var det till att jogga för att hinna med ... "L" Jag hade även lagt spåret uppför en lååååååång trappa med några trappsteg, en avsats, några trappsteg, avsats osv ... Ungefär mitt i trappan korsades den av en stig där det kom en dam gående medan jag la ut spåret ... På en av avsatserna la jag en pinne, men när Eos sen kom där & hon stannade till för att ta apporten var den borta ... Det syntes dock tydligt på henne att hon kände att den legat där ... Mot slutet av spåret råkade jag skrämma upp två harar som sprang en bit i min tänkta väg, men det störde inte Eos med den doften utan hon tuffade snällt på i mina fotspår. Allt som allt är jag riktigt nöjd med hennes spårande idag ... Jag har dock insett att vi bör träna betydligt mer på asfalt & hård grus, så det ska vi ta tag i nu under vårkvällarna tänkte jag ... Det är ju bara till att köra ner till industriområdet så har vi kanonställen att spåra på där ...


Danni fick idag ett appellklasspår ganska nära intill en fotbollsplan där det pågick en knattematch ... Jag var orolig att detta skulle störa hans koncentration, men han klarade det galant faktiskt. Han blir dock förvånad vid vinklarna & får jobba en stund för att hitta var spåret tar vägen ... meeen han hittar det & det är ju huvudsaken.


Vi körde även uppletande i en gammal grusgrop där det var några högar med stenar här & där, vallar runt gropen samt några gamla pallkragar i ena bakre hörnan. Vi vallade ganska slarvigt & la ut fem prylar till Eos ... Hon hade jättesvårt & det var mycket spring & lite näsa upplevde jag det som ... Hon hittade dock alla sakerna efter många om & men & mycket styrning framför allt på en av bakre hörnorna samt ett litet, litet föremål av skumgummi. Nöjd var jag då inte med den prestationen.


Danni fick fyra föremål & så lät jag den lilla skumgummigrejen ligga ute för att se om han skulle märka den då Marianne sa att många hundar har svårt att hitta den. Danni jobbade kanonfint, men även han hade det en aning svårt, framför allt med ett föremål som låg uppe på en stenhög där han fick leta för att hitta en bra väg såväl upp som ner, skumgummiföremålet hittade han dock ... Vi jobbar ju vidare med avlämnandena & han bollar & trixar med föremålen på vägen in, men sätter sig till slut vid min sida med dem nu när jag ställer ner en dosa med en godbit på vid mina fötter.    


Eftersom Eos var så okoncentrerad på sitt uppletande valde jag att köra henne en gång till i slutet. Då lät jag Marianne lägga ut fyra av mina föremål på de ställen de förra föremålen legat & denna gången gick det riktigt, riktigt fint tycker jag ... Lite tugg på en del ingångar dock ... men, men man kan inte få allt här i världen ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards