annaayaeos

Direktlänk till inlägg 20 april 2012

Liten fredagsträning ...

Av Anna-Karin Malm - 20 april 2012 08:15

Dagens fredagsträning blev inte såååå lång ... dels pga mycket annat som skulle hinnas med & dels pga att vi ska tävla på söndag ... Hur som haver så begav det sig på Bjuvs BK & det var bara jag & Jane som var där & tränade ...


Jag började med Danni, som inte alls var sitt vanliga jag ... Han är lite konstig emellanåt & nu har han fått för sig att min hands skugga ska ramla ner i huvudet på honom & slå honom ... lr att klickern ska dänga till honom ... Detta ställer till problem framför allt i momentet apportering där han inte vill komma in med apporten längre & ibland inte heller vill ta den ens en gång ... Såååå dagens apporteringsövningar blev mestadels med mig sittandes med en lös klicker & så fick han lägga apporten i min hand & när han gjort det & jag klickat släppte jag ner klickern mellan mina ben innan jag belönade honom ... På så vis slapp han få klickern dinglande över sitt huvud ... Såååå det är bara att jobba på med detta problem nu ett tag så får vi se var det landar. En annan sak som kommit till är att han, nu när han lärt sig att stanna kvar på mitt kommando, blir osäker på om han verkligen får starta när jag ger honom kommandot ... Detta märks dels i apporteringen & dels på hoppet där jag ibland får ge honom ett extra kommando trots godis på andra sidan hindret ... inte såååå bra ... Nåja, han gjorde ju bra saker oxå den lille parveln ... Det fria följet var riktigt bra idag ... fin kontakt fin placering nästan hela tiden ... Platsläggande under marsch går framåt även det ...


Eos var riktigt taggad när hon så äntligen fick lov att komma ut & träna ... Häääärligt!!! Vi körde igenom högreklassens moment & la lite extra tid på krypet & framåtsändandet då det ju brukar vara våra stötestenar på tävling. Krypet riktigt rann hon igenom idag ... det kändes bara såååå bra ... Hoppas, hoppas hon gör det lika fint på söndag ...


Framåtsändandet då ... Första sträckan blev i galopp precis hela tiden trots att jag tjatade sakta där bak, dock var det rakt & fint & hon kom in fint till mig i fotposition när jag kallade på henne ... Sen körde vi några sträckor till & de var enligt gummibandsmodellen ... i trav rakt igenom ... Även när hon gör dem har hon en tendens att hinna för långt innan jag är igenom gruppen, men det KAN gå om jag knatar på utav bara h-te ... Attityden var det dock inget fel på ... hon gick rakt & kom finemang på inkallningen så vi får väl se hur det artar sig på söndag även med det.


På inkallningen var hon ju bara för rolig ... Första gången jag kallade in henne stannade hon inte alls på stannakommandot ... Andra gången stannade hon innan & tittade så där lurigt på mig som bara en aussie kan ... Men tredje gången satt det perfekt ... Synd bara att man inte har tre försök på tävling för då hade vi nog haft superpoäng på det mesta ... asg!!!


När det gäller resten av momenten så var det endast hoppet som bekymrade mig en aning ... Hon slog i kraftigt på tillbakahoppet första gången & genast blir man ju orolig för att hon ska ha nån skada lr rent av erlichia igen ... suck ... Dock hoppade hon hur galant som helst andra gången så jag hoppas att det bara handlade om att hon kom lite fel på hindret ... Skallet var klockrent med jämnt fint skall & tystnad utan protest på mitt tystkommando ... Ja, förvisso lyfte hon den ena framtassen, men det skiter jag högaktningsfullt i just nu iaf ... Tungapporteringen - galopp ut & snabb trav in med en aning snett sättande ... Hon KAN inte bättre med den tunga grejen så är det bara ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards