annaayaeos

Alla inlägg den 4 augusti 2015

Av Anna-Karin Malm - 4 augusti 2015 16:00

Idag har vi tränat sök & spår på nya marker vilket är väl så spännande ... sök är väl hyfsat lätt att få till, men att lägga spår på okänd mark är inte det lättaste ... tur då att an råkar ha världens bästa spårhund så det inte gör så mycket om det krånglar till sig en aning eller två ... "L"


Eftersom mina hundar så gott som alltid kör sist när vi tränar sök bad jag att få börja med dem för att se hur framförallt Pi funkade på ett område som bara precis blivit avvallat & inte besprunget av någon hund ... Eftersom det bådade varmt väder hade jag dessutom bestämt mig för en något kortare övning än normalt ... Fyra figgar skulle hon få med godbit ute hos figgen innan hon skulle ta fastrullen & sen lite viftande med leksaken på det fasta påviset. En gång tog hon rullen innan hon hittat figgen & då skickade jag bara om henne. Två gånger fick hon till tomslag varav ett var riktigt fint (& utan tendenser att ta rullen) & påvisen var riktigt bra ... Men hon kroknade mot slutet & hade inte riktigt dragning ut att leta efter figge så det blir till att fundera på hur hon ska bli mer motiverad på figgarna ... det blir ju en viss svårighet i och med att belöningen blir fördröjd eftersom hon ska komma med rullen först, men jag funderar på att kanske bara köra hittaövningar ett tag med direktbelöning när hon hittat figgarna för att hon ska tycka att det är mer lajbans att göra just det.


Även Danni fick fyra figgar varav en låg på andra sidan ett stengärde & en i ett jakttorn beläget mitt i en massa snår ... Det var dock inget som stoppade Danni the Boy ... "L" ... EN gång fuskade han på ett tomslag & gick ut en bit i riset & kollade om jag såg honom, insåg det & gick någon meter till & stod sen där några sekunder innan han vände & kom tillbaka med en min som tycktes säga att han minsann varit ute på minst 50 meter ... "L" Nåja figgarna hittade han galant iaf så vi är nöjda med den lille grabben trots allt.


Till sist fick Eos komma ut & spåra & hur taggad kan man bli om man heter Eos & inte har spårat på dryga två veckor, haft en matte som varit bortrest & sen dessutom fått vänta i bilen medan de andra slynglarna fått träna sök? Jo väldans taggad ... så taggad att man börjar med att bakspåra ganska rejält men vänder till slut av sig själv, snurrar i de första vinklarna & sen spårar på så både hon & jag håller på att svimma av värmen innan vi hittat slutet .... Men gudars vad den hunden kan spåra ... Starten var i en granskog, gick direkt ut på ett kalhygge, följde en liten gräsvägsslunt ut på ett betesfält, gick lite rundor där & slutade precis innan gräsvägsslunten som jag fick passera efter att ha lagt ut spåret ... en spetsvinkel & alla apporterna lagda i högsta möjliga grästuvorna, men inga som helst problem för tanten inte ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards