annaayaeos

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2015

Pi tävlar spår ...

Av Anna-Karin Malm - 23 augusti 2015 08:15

Idag stod det spårtävling för Pi på schemat ... Eftersom det utlovades en varm dag fick Eos & Danni stanna hemma & så for jag & Pi iväg på egen hand. Efter att vi lottat ut ordningen bar det iväg ut till spårmarkerna som bestod av fält ... På vägen såg jag stubbåker efter stubbåker & började fundera på om Pi verkligen skulle klara av att spåra på en sån eftersom vi aldrig provat det ... Men de funderingarna hade jag kunnat bespara mig för de hade vikt ett jättefint stort fält med gräs & klöver på åt våra vovvar ... Härligt!!!


Vi hade startnummer två & Pi började spåra så smått redan på vägen ut mot starten så jag selade på henne en bit innan ... Hon spårade jättebra & markerade även pinnarna kanon samt kom med dem till mig när jag bad henne om det ... Dock ringade hon i båda vinklarna, men inget överdrivet eller stressat utan hon gick bara upp i vind, slog en ring & spårade på när hon träffade på spåret igen ... Detta fick vi en 8 av båda domarna för vilket förvånade mig en aning då jag tyckte hon jobbade riktigt fint & analyserade spåret i vinklarna för att vara riktigt säker på var det gick ... men, men jag var nöjd iaf.


Sen bar det av till klubben för att köra budföring & lydnad ... Jag trodde aldrig att Pi skulle springa på budföringen så jag laddade mottagaren ordentligt genom att klappa på hennes bakficka & säga att här är leksaken & på hennes framficka & säga att här är godiset ... mottagaren spelade med i spelet & visade även hon att här minsann har jag dina grejor ... "L" Pi sprang sen såååå fint till mottagaren, men ville inte gå ifrån henne ... inte förrän hon tog ett litet steg framåt, då for hon iväg till mig ... Sen hos mig var det riktigt nära att hon tjuvade tillbaka till mottagaren efter att momentet var slut, men jag fick tag i henne och kopplade henne som tur var ... flin.


Vid halvtvå satte vi igång med lydnaden & då var det varmt vill jag lova ... Det märktes på Pi i framför allt linförigheten som var riktigt dålig ... men sen fick vi till ett finfint framförgående vilket nog gjorde mig aningen okoncentrerad på läggandet under marsch som vi tyvärr nollade ... Resten av momenten gick finfint de med men den avslutande platsliggningen blev inte bra för Pi ... Hunden på hennes ena sida drog upp redan när vi gick ifrån dem & matten gapade på sin hund så när jag vände mig om låg Pi med giraffhals, hon låg dock kvar ... men så började hunden på hennes andra sida att pipa & låta & röra på sig en massa & det syntes att Pi tyckte det var jätteobehagligt ... så när det gått drygt 2 minuter ställde sig Pi upp & såg väldigt olycklig ut så då var det bara att sätta sig ner på huk så hon kunde komma in till mig & tanka trygghet ... Trist då poäng på platsen hade inneburit uppflyttning med god marginal ...  Men det är bara att bryta ihop & komma igen & börja träna på en massa konstiga situationer i samband med platsen ...


Linförighet   7 & 7 (går långt fram, sen i vändning, sns & vp, sl, dk, vid sv, sl, stopp)

Framförgående   8 & 8 (Stretar & dk slarv avsl)

Platsläggande   0 & 0 (Sen i start, dk, lägger sej för sent & Dk framf, ger kom eft lämn hund)  

Inkallande   9 & 8,5 (Slarvigt avslut & dk hand, slarvigt avslut)

Apportering   9 & 9 (slarvigt avslut & några småtugg, ngt tveksamt gripande)

Hopp över hinder   9,5 & 10 (sns)

Platsliggande   0 & 0 (reser sig & går upp)

Budföring   8 & 8 (slarv vid avslut, dk & dk från mottagaren, avslutet)

Spårning   8 & 8 (snurr i vinklar & snurr båda vinklar)

Sammanlagt fick vi ihop 208,5 poäng ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards