annaayaeos

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2014

Lydnad + K9 ...

Av Anna-Karin Malm - 27 oktober 2014 08:15

Dagens boulehallsträning blev aningen decimerad då Ingelas Elviz var halt & endast fick prova på lite K9 & Crissis Plupp var magsjuk & fick stanna hemma & kurera sig ... meeeen jag & Ina tränade v alla fall våra vovsegull i både lydnad & så småningom även i K9 ...


Pi fick äran att börja av mina tre idag & vi började med att fortsätt träna lite på början till dirigeringsapporteringen ... I nuläget står vi tillsammans vid konen & kollar när någon lägger ut bollar, en till vänster & en till höger, sen vänder jag Pi så hon står som de brukar när de landat vid konen = vänd mot mig & visar sen åt vilket håll hon ska springa ... Detta gick superbra, utom en gång då jag istället för att säga JA som är hennes allmänna startord för full fart ut klämde i med höger ... då sprnag hon åt fel håll men jag lyckades stoppa henne utan att hon tog bollen som tur var ... "L" ... Sista gången vi körde la vi till en boll även i mitten vilket gjorde att fröken madame fick stoooora ögon & nästan hamnade ur kurs, men valde rätt ... gött!!! Vi fick även hjälp med tandvisning som gick finemang innan vi tränade lite på egen hand. Förutom att lilla grå gick ett såååå fint fritt följ med finfina vänstersvängar (vilket varit vår akilleshäl) visade hon att hon fattat vad sitt betyder ... tänk att jag missat att hon inte kunnat det ordet utan bara fattat det när jag även visat ... hon klarade till och med att sätta sig finfint på andra sidan hindret idag ... jiiiihooo ...


Sen fick Eos träna lite. Vi körde fritt följ, inkallning med ställande & läggande, hopp-sitt, kryp (där hon gjorde hyfsat fina svängar idag), stå, sitt & ligg under marsch där vi fokuserade på att stå still när jag gick runt henne samt fjärrdirigering. 


Till sist var det Dannis tur att komma ut & vi tränade på fritt följ utan att skälla i språngmarschen vilket gick bra, apportering med fokus på avlämnandet vilket är jättesvårt ... man bara MÅSTE ställa sig ut när apporten läggs i min hand ... hm. Metallapportering - endast gripa då han tycker den är lite extra läskig inomhus, fjärrdirigering & läggande under marsch.


Danni fick även köra lite K9 innan han gick ut i bilen ... fyra duttar, två möbeltassar & två tops, fick han leta upp & det gjorde han med den ären ... Pi & Eos fick samma utmaningen & den jag var absolut mest imponerad av var Pi ... vilken näsa hon har & vilken förmåga att fokusera på det som ska göras ... duktig tjej ... Eos har lite svårt att bena upp vad det ska letas efter & blev jätteglad när hon gick förbi Ina & konstaterade glatt att hon gömt sig lite väl lätt ikväll ... flin.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards