annaayaeos

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2014

Spännande spår & uppletandeträning ...

Av Anna-Karin Malm - 11 oktober 2014 09:15

Idag hade vi mark i Finnstorp ... Det var dock inte bara vi som hittat ut i skogen i det vackra höstvädret idag utan stället fullkomligt kryllade av folk ... Det var hur många svampplockare som helst som trampade rundor i våra spår, det pågick jakt på grannområdet & så var det det här med pappor som ska utforska naturen tillsammans med sina små telningar som är ett kapitel för sig ...


Hur som haver så knatade vi ut våra spår samt vallade av uppletanderutan som gränsade till grannmarken ... När jag sen satt & väntade på att Cecilia skulle komma med sin hund såg jag en jägare som satt på pass cirka 150  meter bort från vår uppletanderutas baslinje & hörde även hundar skälla där på andra sidan stengärdet som är gräns mellan områdena ... Att det blåste från jägaren mot oss ökade på spänningen en aning, men vi körde på iaf ... & hörde ett & annat skott på håll under tiden.


Innan jag skulle köra uppletande ville jag spåra med mina vovvar för att inte spåren skulle ligga för länge (tänker framför allt på Pi som måste kunna spåra på relativt färska spår inför appellen) såååå jag hämtade Eos för att börja med henne. Upptaget var kanon frånsett att hon bakspårade, men när vi sen väl var på rätt håll tuffade hon på finfint. Märkligt nog missade hon dosan med godis så den plockade jag upp & bytte mot första pinnen istället. När vi kommit en bit på väg i spåret som en del av sträckan låg längs med stengärdet som var gräns, cirka 10 meter ifrån såg jag en jägare till som satt/stod cirka 10 meter från gärdet fast på andra sidan & precis när vi var mitt för honom brände han av ett skott, tack & lov åt andra hållet. Tror ni att Eos lyfte så mycket som på ett ögonbryn? Nä hon är ju döv för såna ljud så det bekymrade inte henne ett smack utan hon tuffade bara på. Vid ett par tillfällen var hon lite flaxig i spåret & ville kolla av lite annat, men det hade gått en del folk över området mellan det att jag lagt & tagit spåret så det är ju förståeligt. Runt kom vi iaf & alla pinnarna hittade vi så jag är nöjd.


Sen fick Pi spåra & även i hennes spår hade det knatat en hel del svampplockare samt att när vi gick parallellt med stigen en bit gick det en familj med en lös hund ute på stigen ... hm snacka om störningsträning ... Även Pi var flaxig i spåret & även ganska okoncentrerad, men hon höll i alla fall i & jobbade sig runt spåret till slut trots alla störningar ... duktig tjej!!!


Danni fick att kort spår med några snusdosor med leverpastej i i stället för pinnar ... I hans spår hade det, precis innan vi gick det, passerat en barnfamilj som strött mackor med prickig korv runt sig ... Danni fixade dock sitt spår galant iaf.


Sen var det dags för uppletandeträning med mina vovvar & Eos var först ut. Jägaren vi sett när Tia körde var borta, förmodligen på lunch ... hahaha men vi fick finfin störning iaf ... En man med tre små barn passerade på stigen, rev ner mitt snitselband med alla snitslarna som hängde vi ena främre hörnan & började sen knata tvärs igenom rutan medan Eos jobbade för fullt ... När jag snällt påpekade att de gick mitt inne i ett område där hundar arbetade (jag fick upprepa det tre gånger innan mannen över huvud taget reagerade) menade mannen på att de ju skulle gå & kolla på stengärdet som låg nere i bakre delen av vår ruta ... eeeeh ja men stengärdet fortsätter typ en kilometer åt ena hållet & gud vet hur långt åt andra hållet så man kan kanske vara så snäll att visa lite hänsyn & trampa ner till stengärdet typ 100 meter bort istället då ... Nä det kunde man inte ... inte ens när jag sa att Eos mycket väl kunde skälla ut dem samt att hon inte tycker om barn vände mannen ... Nu är det ju så att just Eos är världens bästa hund så hon undvek skickligt kontakt med dem men det märktes att hon var besvärad av deras närvaro & inte kunde arbeta som hon ville.


Pi fick uppletande även hon & hon fick tre prylar som var Cecilias vilket resulterade i att hon inte alls vill hämta dem till en början ... jag fick henne att göra det till sist iaf med lite hjälp & mycket besvär såååå träna, träna, träna med andras prylar är vad som gäller med henne framöver. Hon var även märkbart störd över att mannen & barnen knatat rundor längs stengärdet utanför rutan & följde deras vittringskorridor en bra bit vid några tillfällen ...


Danni fick tre prylar även han & han jobbade jättefint men var även han störd av ovan nämnda vittringskorridor ... Prylarna hämtade han iaf in till sist & han fick till finfina avlämnanden oxå ... finemang.


Dagen avslutades med en promenad & när vi passerade ett bänkbord satt mannen med barnen där & fikade ... Då hade jag god lust att knata fram & sätta mig där med vovvarna & hoppas på att han skulle säga nåt för att sedan kunna kontra med att jag ju ville sitta just vid det bordet & rycka lite på axlarna i oförstånd ... "L" Dock är jag på tok för snäll för att göra en sån sak men det är kul att tänka tanken iaf ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards