annaayaeos

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2014

Lydnadsträning i Örkelljunga ...

Av Anna-Karin Malm - 29 augusti 2014 10:00

Idag var jag & Cristina en sväng på Örkelljunga BK & tränade lydnad ... Trots att vi båda två var trötta & slitna & påstod att vi bara skulle träna en liiiiten snutt med respektive hund & knappt det höll vi på i hela fem timmar ... NÖRDAR ...   


Jag började att träna en liten stund med Pi & hon var såååå ofokuserad ... Jag måste träna på alla möjliga & omöjliga platser för att få bort detta känner jag för är det nåt jag ogillar så är det när mina hundar är ofokuserade & bara vill snoka runt & kolla allt annat runt omkring ... Men, men det ger sig alldeles säkert med lite träning & en mognad hos liten Pi ... Vi tränade hur som haver lite fritt följ, ingångar, stadgan vid ingången på ställandet, framförgående, tandvisning samt lite budföringsövningar.


Sen fick Eos komma ut & efter att ha värmt upp en liten aning provade jag på att köra igenom trean med kommendering & som en kedja utan belöning med henne ... Jag kan ännu en gång konstatera att denna magiska hund inte går ner sig för fem öre när belöningen uteblir, snarare tvärtom ... Hon är för go den lilla blådåren ... Dock var det inte nåt perfekt genomförande på något vis i världen ... Fria följet - långt fram i positionen mellan varven, några snea sitt samt lite pip. Sättandet - jag gör ett finfint dk med kroppen för att se att hon verkligen sätter sig. Inkallning med ställande - Bra fart, långt ställande, nästan-tjuvstart efter ställandet. Rutan - Eos tar sikte på mina väskor som ligger snett bakom rutan & kommer ur kurs ... jag kan dock få in henne i rutan men väl där sätter hon sig på mitt stannakommando. Hopp-apport - okej frånsett lite tugg. Metallapporteringen - Dagens guldkorn, ut snabbt, hyfsat fint gripande & gslopp hela vägen in. Vittringsapportering - Ut & tar "första bästa" (som var rätt) släpper den, luktar på några andra, tar tag i en av de andra pinnarna, släpper & tar sen rätt ... en del tugg på vägen in fick vi oxå till. Fjärrdirigering - Ännu ett av dagens guldkorn ... Finfina skiften & jag tror inte hon förflyttade sig många millimeter ...


Sen var det Dannis tur att träna & han fick träna fritt följ där han låg på så han nästan gick dubbelvikt mellan varven, inkallning, ställande & läggande under marsch varav första läggandet inte var så bra precis, men det andra var riktigt riktigt fint, Apportering & metallapportering (som vi måste jobba mycket mer på då han gärna ställer sig & skäller vi apporten om jag kastar den lite längre), apportering, rutan (där jag jobbade lite med var han placerar sig i rutan när jag säger stanna & där jag kom på att han gärna vill ha ett av snörena som sin stannapunkt), hopp-apport (första gången, svårt att hoppa med en apport i munnen men det gick till sist) samt budföring.


Till sist fick Pi komma ut ännu en gång & nu gick det betydligt bättre. Vi tränade vidare på ställandets ingångar, provade rutan med target, ingångar, apportering, såväl vanlig som metall & lite lek & bus.


Dagen avslutades med att jag provade att få ett skott skjutit medan jag lekte med Pi ... Hon släppte leksaken av förvåning då vi alltid innan kört skott i passivitet & sen har hon antingen fått lägga sig eller börjat leka eller leta godis EFTER skottet/skotten brunnit av ... såååå det blir till att få till ett par pass med att någon skjuter medan jag & Pi kampar eftersom jag tycker det är onödigt att få en tvåa på skotten på Mh bara för att vi tränat på annat vis när hon egentligen inte bryr sig om skotten över huvud taget ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards