annaayaeos

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2014

Sökgänget goes lydnadscrazy ...

Av Anna-Karin Malm - 19 augusti 2014 21:15

Istället för att träna sök tränade vi idag lydnad heeeela dan på Svalövs BK ... Som vanligt när vi gör sånt här tänker jag att jag har massvis med tid att träna var & en & kommer mot slutet av dagen på att jag inte alls hunnit med tillnärmelsevis så mycket jag hade tänkt mig ...


Hur som haver så startade vi med att kolla vad var & en tänkt sig att träna & vad vi ville ha hjälp med ... Vi kom fram till att vi skulle börja med en platsliggning ... Denna fick Pi vara med på & hon var faktiskt riktigt duktig idag trots att hennes bästa kompis låg i andra änden av raden med hundar & hade en & annan åsikt om det här med att ligga stilla & glo ... Sen fick hon köra igenom några moment innan jag gick & bytte hund ...


Eos var nästa hund ut & hon fick först värma upp med lite fritt följ samt ett par inkallningar med ställande följt av lite framåtsändandeträning ... Hon gjorde det finemang idag oxå, om än lite väl snabbt på någon sträcka i vanlig ordning. Även Danni fick träna lite framåtsändande & han hade lite klabbe med att det helt plötsligt stod hela fyra personer i gruppen han skulle passera ... "L" 


Sen var det dags för lite skotträning ... Jag tog ut mina vovvar & la dem för sig själva när det sköts & Eos & Pi var jätteduktiga medan Danni for upp som en skottspole på varje skott ... Han blir dock inte särskilt rädd, han måste bara springa lite helt enkelt. Fyra skott på platsen sen satte jag in Pi & Eos i bilen medan de körde budföring med skott även där ... Meningen var att Danni skulle köra en budföring med skytt men utan skott men jag valde istället att bara köra med Jane & utan fiktiv skytt ... Han ville inte riktigt springa iaf ... knäppisen ... suck.


Danni fick även köra igenom lite andra moment men han var så varvad efter allt smällande att han hade lite svårt att fokusera & var väldigt skällig ... Att det sen dessutom blåste rätt rejält störde oxå honom. Vi körde iaf igenom lite fritt följ, inkallning, ställande & läggande, rutan, apportering, kryp, fjärrdirigering, metallapportering & vittringsapportering med enbart "den" pinnen. 


Eos fick sig ännu ett litet pass med blandade övningar & till sist fick Pi komma ut en liten sväng till & köra lite fritt följ med bollbelöning, ställanden & lägganden, apportering, inkallning, hopp & framförgående. Hon fick även prova på K9 nosework ... Att leta upp en liten tops lr möbeltass med eucalyptusolja på i ett rum efter att ha luktat på flaskan & blivit klickad & belönad för det några gånger ... Detta tyckte hon var superskoj & hon jobbade så in i baljans med näsan & hittade faktiskt båda de utlagda "doftöarna".


Dagen avslutades med en promenad bakom brukshundsklubben längs grusvägarna på fälten ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards