annaayaeos

Direktlänk till inlägg 23 mars 2014

Äntligen - Eliten, here we come!!!

Av Anna-Karin Malm - 23 mars 2014 15:17

Äntligen, äntligen, äntligen har vi till slut, efter såååå många näratävlingar lyckats ta oss upp till elitklass spår jag & min älskade Eos. Jag kan inte med ord beskriva det jag känner nu när vi äntligen fått visa att vi kan fast vi snubblat på målsnöret så många gånger såväl i spåret som i söket. Såååå nu är det bara att kolla in elitklasstävlingar & ut & känna på hur det är att tävla där ...


Nåväl, till dagens tävling då ... För att börja från början så drog jag startnummer 4 av 5 & sen bar det av ut i spårmarkerna. Det var riktigt fina spårmarker må jag säga med finfina uppvuxna granskogar fulla av mossa på marken = ideal spårterräng. Att det sen hade regnat på natten, men dagen bjöd på strålande solsken samt så gott som vindstilla gjorde ju inte förhållandena mindre bra precis. vårt spårupptag låg i en liten uppförsbacke & redan när jag stod & la undan kopplet samt selade på Eos såg jag att hon hade spåret i näsan. Upptaget var klockrent, ut till spåret, sniff, sniff & så iväg åt rätt håll utan tillstymmelse till tvekan. Sen var det bara att hänga på så gott det gick upp & ner för backarna. När vi hittat sex pinnar gick spåret rakt ut mot vägen & när vi var cirka 10 meter från vägkanten började jag bli orolig för att vi hade missat en pinne samt slutet, men då vinklade Eos & fortsatte längs med vägen en bit innan vi drog oss inåt skogen en sväng igen. I mål kom vi med alla pinnarna & en tid på 16 minuter trots att vi tog god tid på oss vid varje pinne. Betyg 10, 10 på upptaget & detsamma på spåret ...


Sen bar det vidare till uppsamlingsplatsen för att så småningom köra vidare till uppletanderutan. Även den låg i finfin granskog & Eos stortrivdes ... Ett tomslag blev det dock, men hon jobbade sååååå bra & hittade sina tre föremål & lämnade av dem utan något tugg alls. Dock fick jag kalla på henne ett par gånger för att försäkra mig om att hon inte skulle springa uppför slänten till vägen där åskådarna & domarna stod utan direkt till mig efter tomslaget. Avlämnandena var som sagt perfekta, de två första tjongade hon in i min hand & släppte på tackkommandot & den tredje höll hon finfint ända tills jag tog den & sa tack!!! Betyg 10, 9,5.


Med så fina poäng på specialen kan man ju inte annat än börja tänka på att det ju KAN gå vägen till slut, men jag tvingade mig själv att låta bli det & försöka fokusera på lydnaden istället. Så fort vi kom tillbaka körde vi igång med platsliggningen samt direkt efter den lydnaden. Platsen gick bra men när vi sen kom in på lydnadsplanen för att köra lydnaden kändes hon aningen trött & avslagen. Jag bestämde mig raskt för att inte kolla på några nuffror alls utan bara peppa Eos så hon skulle känna hur nöjd jag var med henne. Klantigt nog använde jag mig av fel inkallningskommando på framåtsändandet vilket gjorde henne osäker så hon stannade till & nosade istället för att komma direkt till mig på förstasträckan. Dock gjorde hon två riktigt fina sträckor & den andra inkallningen var det då inget fel på. Jag hörde även domarna konferera lite om krypet där den ena domaren sa att hon inte varit nere alls ... jag tyckte dock att hon kröp jättebra, men man ser ju inte riktigt nör man går med dem ... Annars var det inga större katastrofer på lydnadsbiten, men som sagt, vi kan betydligt bättre än så här ... Men, men nu var det som det var med den biten ... Inte förrän på prisutdelningen fattade jag att vi faktiskt klarat uppflyttningen, min älskade blådåre & jag ... såååå underbart!!! Nuffrorna kommer nedan ... tyvärr kan jag inte läsa alla kommentarer så det får vara med det ... egna kommentarer istället då ...


Fritt följ   7 & 7 Hon var verkligen off här ... inte alls på hugget som hon brukar ...

Inkallande med stå   8 & 7,5  Heeeelt ok med Eosmått mätt ...

Framåtsändande   5 & 6 Finfin spikrak förstasträcka med bryt precis vid gruppen & inom gränserna, men så klantar jag mig & kallar hit istället för som jag brukar jasåkomdå. Eos blir osäker & ställer sig & snusar så jag klämmer i med ja kom då & klappar i händerna en gång. Andrasträckan förvisso i trav rakt igenom, men inom gränserna & spikrak samt en mycket bättre inkallning när jag då säger rätt kommando.

Krypande   0 & 5,5 JAG tyckte det kändes bra, men de tyckte hon varit för hög fram så det vlir till att träna på det då ...

Skall   9,5 & 9 Heeeelt okej, lite gles sista sekunden bara.

Tungt föremål   9,5 & 8 Så bra hon kan med galopp ut & snabb trav in. Fin ingång.

Hopp ö hinder   9,5 & 9 Hon kom inte ut ordentligt efter hoppet, satte sig snett men klarade ändå hoppa utan att slå i.

Platsliggning   10 & 8,5 Neddraget eftersom hon tydligen hade krypt en liten aning precis när jag gick ifrån ...

Uppletande av spår   10 & 10

Spårning   10 & 10

Uppletande   9,5 & 10


Summa summarum 520 poäng & uppflyttning ... yeah!!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards