annaayaeos

Direktlänk till inlägg 23 september 2012

Tävlat ...

Av Anna-Karin Malm - 23 september 2012 21:45

Så var äntligen höstens första tävling avklarad & det gick både si sådär & kanonkalas ... Konstigt kan kanske tyckas, men så var det iaf ... Vädret var mulet & så gott som vindstilla ...


Vi började med söket & Eos började med att dyka en kartong samt en pappkasse med fika på tillbakavägen från de två första skicken ... Sen sprang hon som om hon var skadad eller nåt ute i rutan ... Det var nästan så jag blev lite orolig ett tag. Efter några tomslag hittade hon dock en figge & skällde riktigt bra på den. Innan jag hunnit ut hade jag nästan brutit benen av mig flera gånger på grund av underlaget som bestod av mossbeklädda, hala stenar med hål mellan som var dolda av mossan, men trots att jag tjoade till några gånger stannade hon fint kvar hos figgen som låg inuti en soptunna av plast. Jag fattade i alla fall nu varför Eos sprang så konstigt i rutan & blev lite lugnare ... Ett par tomslag till fick jag ihop innan Eos hittade figge två ... Denna figge låg bakom en stor sten & när jag närmade mig tittade Eos fram & slutade skälla då hon insåg att jag var så gott som framme ... Sen var det ett stort antal tomslag & jag såg på Eos att hon snurrade efter någon form av vittring på ena sidan, men att hon inte riktigt fick ihop det ... Det syntes även tydligt på en av domarna som var betydligt mer intresserad när hon var ute på den ena sidan än när hon var ute på den andra ... "L" Hur som haver så hittade Eos aldrig den sista figgen som visade sig ligga gömd inne i en liten dunge av björksly där Eos varit runt & nosat, men inte riktigt fått till det. Efter många om & men fick vi ihop en ynklig femma på söket & tankar fanns väl på att åka hem ...


Meeeen jag tänkte då på att vi ju faktiskt främst behövde känna av hur lydnaden funkade på tävlingsplanen nu efter att jag bestämt mig för att först & främst ha roligt & äga arenan där vi skulle visa upp hur duktiga vi är & att Eos faktiskt är bäst ... Kanske inte rent betygsmässigt, men attitydsmässigt i alla fall ... Så vi körde på ...


Uppletande stod på tur & det gick heeeelt okej ... Tyvärr tappade Eos sista föremålet några meter från mig, men hon hade inget tugg, endast något omtag på vägen in & finfina avlämnanden där jag tydligt & lugnt kunde ta tag i föremålen innan jag gav tackkommando! Tre skick krävdes & jag är hur nöjd som helst. Den ena domaren hade redan skrivit en tia innan Eos tappade, men ändrade sen till en nia ... Den andra domaren fick jag en åtta av ...


Platsliggningen var tillsammans med en lägrehund, som gick upp direkt när vi gick ifrån, & en elithund ... Eos pep en aning & fick 9,5 av båda domarna ... heeelt okej!!!


Sen var det då dags att äntra lydnadsplanen & bevis för oss själva att vi ändrat attityd & numera har hiskeligt roligt på planen ... Och tro det eller ej, det fungerade ... Jag hade en hund som det fullkomligt lös om under hela programmet ... Förvisso med en del småfel & brister, men vi hade DEN känslan & det är allt som räknas ... Att vi sen fixade poäng på framåtsändandet samt fick ihop en sammanlagd poäng som med marginal översteg det som krävs för uppflyttning på denna delen gör att jag blev heeeelt lyrisk ... Underbara, älskade Eosgumman min var precis som hon var tidigare ... innan jag började känna pressen på mig att vi skulle lyckas ... & det är värt mer än vilken uppflyttning som helst vill jag lova ... Hoppas, hoppas nu bara att detta håller i sig även framöver för då är det minsann roligt att tävla ... Nedan följer nuffror & kommentarer ...


Fritt följ   8,5 & 8 (Position & sakta sitt, position)

Ink. m. ställande   7,5 & 8 (Långsamt stannande & många steg)

Framåtsändande   8 & 5 (Position, sent intagen & för långt ut första, tveksamt ut i start andra)

Krypande   7,5 & 7,5 (Position, ngt hög bak & ngt långt fram, hög bak) 

Skall   9,5 & 8 (Slutar ngt tidigt &ngt glest, avbryter före kommando)

Tungt föremål   7,5 & 7,5 (Ojämnt tempo in-ut & avslut, tempo in)

Hopp över hinder   8 & 8 (Slår i & slog i båda)

Platsliggande   9,5 & 9,5 (Pip & ngt oljud)


Genomsökande   5 & 5 (Dåliga markeringskall, grunda slag, 2 fig & flera avbrott, många ink, 2 fig)

Uppletande   9 & 8 (Tappar & ngt tugg andra, tappar tredje tar om)


Totalpoäng; 403 p & godkänd

Summa lydnad; 222 p (uppflyttning = minst 196)




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards