annaayaeos

Direktlänk till inlägg 18 september 2012

Söööök!!!

Av Anna-Karin Malm - 18 september 2012 20:42

Dagens sökträning var historisk på så vis att vi, som grupp, för första gången provade på ett nytt koncept. Två stycken kom tidigare & la upp rutan samt bestämde vilken ordning vi skulle köra i. Sen höll de i träningen & benade upp hur vi skulle ha det & skickade ut figgar dit de skulle osv ... De gjorde ett jättebra jobb tycker jag & det är inte för inte som jag bävar inför nästa veckas träning då jag är en av de två som ska hålla stigen ... "L"


Eos fick idag sammanlagt fyra figgar & fyra tomslag. Alla figgarna tog med henne ut till stigen & hon hade ingen tendens att lämna på tre av figgarna. På den nästsista, som låg inne i en stängd tunnel uppe på en kulle, såg hon medan hon stod där & skällde hur figgen på den andra sidan sprang iväg bort till sin lega ... Då lämnade hon figgen en bit, men vände tillbaka på egen hand & fullföljde sin markering ... DET tyckte jag var bra gjort. Den sista figgen satt uppe i ett träd ... Det var dessutom samma figge som satt i ett träd när Eos blev överfallen av jordgetingarna, men hon hade inga som helst problem att markera den figgen för det!!!


Danni fick fyra figgar idag. "Domaren" följde med ut till figgarna & gav Danni godis efter att figgen belönat & sen fick Danni uppgiften att "valla" figge & domare ut till stigen. En rolig sak i dagens träning var att Danni blindmarkerade ... hi, hi ... Att en skallhund blindmarkerar är ju inte så vanligt precis, men Danni fick vittring på en stängd kompostbur som var övertäckt med en presenning & där det legat figgen till tidigare hundar, så jag kan väl tycka att han egentligen gjorde helt rätt ... utefter sina erfarenheter. Detta innebar att han, efter att ha fått gå in i buren & kika & konstaterat att den var tom fick ett par godbitar av mig trots att han ju egentligen gjorde fel ... På nästa figge, som låg inne i en stor hundbur i tyg, var han MYCKET tveksam till att markera & han hade gått runt både länge & väl & kollat efter så att där verkligen fanns nån därinne att skälla på, så jag tror nog att han tyckte det var lite konstigt ändå det han gjort på blindmarkeringen ... Dessutom så är ju en tom, stängd lega där det legat figge i precis innan inget man stöter på på tävling precis, så jag ser det inte som nåt problem!!!


Efter fikat fick Danni en budföring med en för honom ny person ... Inga problem att springa dit, men han fattade inte hennes kommando ... så jag fick kalla på honom för att han skulle lämna henne ... "L" Dagen avslutades med en skön promenad innan jag for hemom & fixade med lite mat för att sen fara vidare till Din Veterinär för att vaccinera vovvarna!!! Jag passade då på att väga vovvarna & Eos väger idag 22,3 kg & Danni väger 7,7 kg!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards