annaayaeos

Direktlänk till inlägg 17 september 2012

Lydnadsträning, lr e du taggad va???

Av Anna-Karin Malm - 17 september 2012 19:45

Puh ... ikväll var den ena gråhunden än värre taggad än den andra ... Eos fick börja för att hon inte skulle riva itu buren i bilen samt klara av att hålla ihop i sin träning ... Vi började med en platsliggning där jag gick & gömde mig. Eos var alldeles galen & tyckte kvällens träning var sååååå skojsig ... Jag tränade en del på att hon fick sitta kvar nånstans på appellplanen & sen på mitt kommando komma & börja gå fot. Belöningen varierades mellan klapp, godis & lek & ibland kombinerade jag två av belöningarna. Någon gång la jag även ut leksaken som externbelöning. Fria följet var följaktligen kanonkalas ... Inkallning med ställande ... snabbt ställande & sen fick hon springa tillbaka & ta godiset. Krypet ... hyfsat bra & med bra attityd. Skallet ... som hon skällde ... jaadå!!!  Tungapportering ... bra fart ut & hyfsat bra fart in ... en aning snett sättande till en början vilket gjorde att jag backade så hon fick jobba lite extra. Hopp-sitt ... såååååå taggad hon var ... bollen låg utlagd & hon formligen flög över hindret & satte sig vid bollen ... Jag klickade henne & då tog hon bollen med sig & hoppade även på tillbakavägen. Sen fick jag hjälp med att Jane & Eva stod som grupp vid framåtsändandet ... Det hade börjat mörkna så smått, men inte riktigt ändå ... Jag slarvade medvetet & lät henne inte gå sträckan innan på något vis alls & det fick till följd att hon sneddade mot hindret där hennes boll legat tidigare & hamnade utanför gruppen ... sååå det var bara att ta tillbaka henne & fortsätta därifrån hon börjat snedda. Flera gånger fick jag göra det på förstasträckan, men hon var positiv i sin attityd ändå ... På andrasträckan gick det bättre, men då började hon kolla in stora gula löv som kanske kunde vara en targetplatta eller en burk med godis lr nåt & sneddade en aning för det, dock inte tillnärmelsevis så mycket som hon gjorde på förstasträckan. Jag körde två sträckor till & då gick det rakt & fint & hon lyssnade fint på mig när jag ville sakta av henne ... sååå det är bara att hoppas att hon vill gå rakt & lagom snabbt på söndag på tävlingen ... "L"


Danni satt & skällde i bilen precis hela tiden medan jag tränade med Eos & han var såååå på tårna när han väl fick komma ut att jag då aldrig varit med om maken ... "L" Jag började med att köra lite linförighet innan Jane kommenderade mig i linförigheten. På hennes första marsch kastade sig Danni ner i ett snabbt läggande, men sen gick det riktigt bra. Han hade såååå fin position & finfin kontakt. Han fick till och med en underbart fin vänstersväng!!! När jag tränat lite linförighet skulle jag träna framförgående, men då var Danni så inne i linförigheten att han inte fattade att vi skulle gå före ... Inte förrän på andrasträckan började ett liljeholmens gå upp för honom. Men, men sen gjorde han två riktigt fina sträckor som avslutning. Platsläggande under marsch ... första försöket kastade han sig fint mer på men studsade upp efter att jag gått några steg. På andra försöket gick det dock bättre. Inkallning ... SPRING FÖR LIVET tycks vara hans paroll i detta momentet ... "L" Hopp-sitt ... detta gick först inte alls då Danni bara sprang vid sidan om hindret, men sen gick det bra!! Apporteringen ... Idag hade han fint hållande samt bra apportering, dock satte han sig cirka två meter ifrån mig, men på mitt klapp på benet kom han lite närmare ... sååå det blir bättre & bättre!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards