annaayaeos

Direktlänk till inlägg 15 september 2012

Spår/sökträning ...

Av Anna-Karin Malm - 15 september 2012 19:00

Idag var det äntligen dags för spårträning tillsammans med spårgänget igen ... Det var ju ett tag sen nu så det var kul att träffas & träna tillsammans även om vi bara var fyra stycken ... Eftersom en av mina spårkompisar även är min sökkompis föll det sig som så att hon körde sökövningar med sina hundar .... såååå jag passade på att köra lite sökövningar med Danni oxå ... Han måste ju lära sig att det är positivt med en snubbe som hänger med mig ut till honom när han hittat figge samt att det är hans uppgift att "ta in" figge & domare till stigen igen ... Två figgar gick ut på knappt 50 meters djup & la sig lite halvdolda & jag skickade Danni som for som ett skott ut & markerade ... Han hade inga som helst problem med att det kom med en domare ut & han såg det som självklart att han skulle få godis av såväl figge som domare.


Eos spår la jag själv idag ... Det kan väl ha varit ca 800 meter långt eller nåt & innehöll sju pinnar, fyra vanliga & tre natur samt slut. I spåret hade det, precis innan jag la ut det, tror jag, gått ett gäng svampplockare så det var spännande att se hur hon skulle klara den störningen ... Dessutom luktade det rejält av vilt på ett ställe mitt i spåret & som grädde på moset la jag slutpinnen mitt i vildsvinsbök ... Såååå ... Upptaget var såååå bra ... Hon gick lugnt & sansat ut till hon stötte på spåret, kollade av spåret på en sträcka av ca en meter & bestämde sen vilket håll det gick åt ... sen fortsatte hon i spåret i ett mycket moderat tempo ... förmodligen på grund av svampplockartramp ... Efter första pinnen ökade hon dock tempot till snabbt promenadtempo & det höll hon sen resten av spåret. Alla vinklar utom en ringade hon ... inte så det störde på nåt vis utan jag tror att hon kände sig tvungen att checka av så hon verkligen var på rätt spår ... En pinne missade hon, det syntes inte att hon fick nån vittring alls på pinnen så det fick hon förmodligen inte heller ... Slutpinnen mitt i vildsvinsböket var inga som helst problem ... Allt som allt ett mycket bra spår ... GÖTT!!! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards