annaayaeos

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2011

Lyckad lydnadsträning ...

Av Anna-Karin Malm - 19 augusti 2011 08:15

Idag var det första fredagen på terminen för mina elever ... Undervisningsfredag = jag slutar halvtolv detta läsår = gottebord eftersom jag då endast jobbar 3½ om fredagar & då har idrott tillsammans med idrottsläraren första passet = endast en mattelektion kvar sen innan helg = tid för nedvarvning = Jiiihoooo!!! Det för även med sig att vi kan träffas & träna betydligt tidigare om fredagarna - redan klockan ett - utan att jag behöver stressa ihjäl mig varken med att hinna hemom eller under själva träningen för att komma hem i tid igen så vi hinner med lite fredagsmys innan vi däckar i soffan ... Hiiiiimla praktiskt!!! Nåväl, slutsnackat om det ...


Efter kissepromenad började jag med att ta ut Danni. På väg ut på plan fick han vara lös eftersom jag hade fullt med prylar med mig. Jane & Asta gick en bit framför oss & Danni & Asta brukar leka som bara den med varandra men idag hade Danni inte tid för Asta alls ... Han gick bara bredvid mig & tittade andäktigt på mig i förväntan på det som komma skulle ...   Även under träningen var han mäkta imponerande med full koncentration & hög intensitet i utförandet av momenten ... Sååååå härlig att träna med är denna lille gosse att jag blir alldeles varm om hjärtat. Vi tränade vidare på hitta position, fritt följ, ställande, sitt & ligg kvar, inkallning, hopp, apportering & byta-bollek/kamplek. Det jag märker att vi behöver jobba lite extra med är 1:ans apportering med gripandet & fasthållningen där samt sitt & ligg kvar - stabiliteten. På väg till bilen gick vi bort mot agilityhinderna & körde några slalom som han faktiskt börjat fatta riktigt bra.


Eos stod näst i tur till Ayas stora förtret ... & Eos var, om möjligt, ännu roligare att träna med än vanligt ... hon ger verkligen ALLT hon har när vi tränar ... Nu märker jag dessutom skillnaden på henne mot precis innan hon började medicinera mot erlichian. Att det sen är lite svalare gör ju säkert oxå sitt till. Vi tränade på fritt följ, kryp, ställandebiten på väg in mot mig, framåtsändande (såväl snabbt till gruppen som saktagåendet som inkallningsbiten), tungapportering, hopp-sitt & rutan. Idag fokuserade jag på att belöna mycket med kampdutten & det gillade fröken blå mycket.


Sist ut var Aya & hon fick bara göra lite pensionärsövningar för att känna sig duktig ... Vi tränade lite fritt följ, dumrutan samt en slät inkallning. Som avslutning på dagen åkte vi upp i skogen & gick en runda inne i hägnet så att alla fem hundarna kunde leka & busa utan att riskera att bli skjutna av alla galna jägare det vimlar av i skogarna för tillfället ...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards