annaayaeos

Alla inlägg den 14 augusti 2011

Av Anna-Karin Malm - 14 augusti 2011 21:00

Uschiamaja vilken förvirrad typ jag ÄR ... Idag glömde jag heeeeelt bort att vi hade lydnadskurs, men som tur är så har vi en supersträng "lärare" som ringde efter mig ... sååååå cirka en halvtimme försenad anlände jag lagom stressad & maxad till tusen till dagens kurs ... Vi fick börja med att träna lite på de moment som ingår i den klass vi sagt vi ska tävla i närmast (för min del då alltså högre klass) ... Givetvis fick vi även träna på andra moment om vi ville ... Efter detta hade vi fikapaus & sen skulle vi ha "tävling" så tillvida att vi skulle köra klassen som en kedja med eller utan otillåtna hjälper men så att hundarna skulle känna sig riktigt glada & lyckade efter avslutad "tävling"


Medan vi tränade fokuserade jag mestadels på framåtsändandet där jag jobbat en del med godis på lingonspann precis innan gruppen för att få en snabb utgång & sen en saktatarget i form av en petflaska längre fram för att få Eos att fokusera rakt fram på saktagåendet. Jag hann även med att träna pyttelite på tungapportering samt kryp innan det var dags för fika ...


Eos & jag fick börja med vårt program & det gick väl hyfsat fint ... Jag hade, efter moget övervägande, bestämt mig för att plocka bort targetarna på framåtsändandet för att se vad som hände & det gick heeeeelt okej ... visserligen med sakta utgång på första sträckan men hyfsat fint med tempoväxling & allt på andra sträckan. Jag hade dessutom övat en del på ny inkallningssignal just i samband med framåtsändandet ... Kommandot här är numera; "Ja-så-kom-då"Vi hade haft poäng på alla momenten om det varit tävling, men Eos släppte tungapporten på väg in då hon tyckte att ett löv transformerats till en stooor godbit, tog lååååång tid på sig på ställandet vid inkallningen samt satte sig mycket närma hindret i hoppet ... Det sistnämda gör iofs inget för poängen eftersom hon klarade att hoppa utan att slå i men inte riktigt optimalt ändå. Krypet gick riktigt bra den första biten, men efter halten var hon en aning långt fram så då blev det lite sämre ... men, men framsteg var det i alla fall ... "L" Att Eos sen har en underbar attityd & att jag valde att belöna vid ett par tillfällen under "tävlingen" gör att både hon & jag var tämligen nöjda med vår insats ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards