annaayaeos

Direktlänk till inlägg 12 januari 2018

Inomhuslydnad i ny hall ...

Av Anna-Karin Malm - 12 januari 2018 16:15

Idag bar det av till en ny inomhushall för att träna lite lydnad innan fredagskvällens antågande ... Dels för att det var spännande att prova nåt nytt, dels för att se hur Pi fungerade inomhus på nytt ställe ... & tro inte utan att jag var superglad över mitt beslut när jag åkte hem från jobbet och det föll snöblandat regn ute ... "L"


Pi fick prova på att komma in i hallen, värma upp ett par minuter & sen köra igenom klass 1 med kommendering ... inte riktigt som en kedja eftersom jag boostade henne med rejäla belöningar & glädjetjut så att hon förhoppningsvis har det i minnet nästa tävlingsstart. Hur som haver så var hon rejält glad & taggad i fotgåendet & gjorde det riktigt bra med tanke på ny miljö ... nåt litet blicksläpp & lite svajig i positionen men helt okej tycker jag. Ställande under marsch gjorde hon bra, men vi har en tendens att slarva med avsluten då jag inte tränat så mycket på det (det får nog bli min läxa de närmaste gångerna jag tränar "L"), Inkallande - hon kikade under lugg på Ingela som agerade tl, log och tycktes (enligt Ingela) tänka att det var helt okej att ha henne så nära sig trots att jag gick ifrån henne. Sen var det sätt/lägg under marsch & jag valde sitt (eftersom jag tycker att det är mest osäkert av de två) & det gjorde hon okej. Sändande med läggande - fint in i rutan, ställde sig bra och la sig på mitt kommando, men ville studsa upp direkt i belöningsförväntan (åter igen träna avslut). Apportering (med en av hallens apporter som jag inte rört vid innan jag fick den för att kasta den) - bra fart ut, nosade en stund på den innan hon tog den & sen bra fart in. Slarv även vid detta avslutet då hon gärna vill resa sig när jag tagit apporten eftersom det ofta ser ut så när vi tränar ... fy på mig. Fjärrdirigering - detta gick riktigt bra faktiskt ... men ett litet boff på andra uppsittet & lite studs utåt med baken när jag satte henne efter att jag kommit in. Hopp - nema problema, men hon använde mig lite som bromskloss när hon skulle in vid sidan. Konen - lånad från hallen & jag hade inte tagit i den ... som alltid när det är nån annans var hon tvungen att stanna & nosa på den så ett extra kommando där ... suck. Efter kedjan körde vi på med lite skallövningar, ett par rutskick till (där hon blev grund), fotgående med lite stegförflyttningar, konen, hopp-sitt saktagående & metallapportering. 


Sen fick Danni komma in & var han taggad eller var han taggad? Han gjorde allt & lite till antingen han skulle det eller inte ... "L" Nåja en hel del blev faktiskt rätt oxå ... Vi började med fotgående (Danni tyckte dock att det var skall i rörelse till en början, annars hade han faktiskt en helt okej position för en gång skull), sen körde vi på med inkallning med ställande (bra, men med godis bakom), stå, sitt & ligg under marsch (lite strul med stadgan samt att han satte sig på ligg), konen (finemang), rutan (här har vi strul igen ... han har svårt att hitta mitt i rutan & lägger sig gärna med tassarna utanför banden samt lägger sig på mitt stanna, jag får helt enkelt börja köra med godis/target igen ett tag), fjärrdirigering (fina skiften, men han hamnar lite bakåt innan vi är klara), apportering (med hallens apportbock med en väldans tjock pinne, han tog den bra, men galopperade inte in med den), hopp-sitt (bra). Efteråt stod vi & pratade lite & då passade han bland annat på att öva sig på att backa ..."L"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards