annaayaeos

Alla inlägg den 11 juli 2015

Av Anna-Karin Malm - 11 juli 2015 09:00

Eftersom jag & vovsegullen var ute & plockade svamp i typ tre timmar igår blev det inte tränat någon lydnad på eftermiddagen som jag hade tänkt mig ... sååååå vad gör man då när solen skiner & det är precis lagom varmt för att träna lite? Jo man tar sitt pick & pack & åker ner till klubben & tränar lite ... Heeeela klubben fick jag ha alldeles för mig själv minsann ... ;)


Efter att ha rastat vovvarna en sväng fick de följa med in på planen alla tre & så började vi med lite skotträning ... Idag ville jag kolla hur Danni & Pi fixar flera skott så jag bestämde mig för att vi skulle skjuta fyra stycken ... I vanlig ordning la sig Pi vid väskan när jag tagit fram pangaren ... Eos fick oxå ligga, hon skiter ju i vad som händer runt henne i ljudväg ... Danni for rundor som en skottspole & skällde upphetsat, men så fort jag bränt av ett skott kom han & slängde sig ner i liggande ... På varje skott studsade Pi upp & tog ett skutt närmare mig, inte för att hon tycker det är obehagligt utan för att hon har en hög förväntan på att nåt skoj ska hända ... såååå jag behöver ha lite hjälp med att panga så jag kan fokusera på att hon ska ligga kvar medan det skjuts, vilket hon iofs gjorde den enda gången jag provat detta med annan person ... När vi pangat klart fick de hänga med mig medan jag satte ut gubbar & ben samt rutan innan två tredjedelar förpassades in i bilen en stund.


Danni fick börja & han fick träna på fritt följ, inkallning, rutan (med en target i), framåtsändande, apportering (som hela tiden strulade i avslutet ... suck), hopp-sitt (där han har fått för sig att man då inte ska sätta sig förrän på andra kommandot), läggande & ställande under marsch (som han gjorde riktigt, riktigt bra).


Sen fick Eos komma ut & hon fick träna lite fotgående, inkallning med ställande & läggande (75 meter, med låååångt stå & dk på ligg), framåtsändande (som nog var det bästa framåtsändande hon gjort i sitt liv, båda sträckorna dessutom), rutan, hopp-sitt (på högt hinder vilket hon fixade galant), kryp & tungapportering.


Till sist var det då Pis tur ... Hon var nog aningen sur över att ha fått vänta vilket jag bara tycker är bra för då taggar hon bättre ... flin. Med henne började jag med lite fotgående med fokus på attityd, dels med koppel & dels utan. (Jag gjorde lite övningar a la Eos där hon fick sitta kvar medan jag knatade rundor & plötsligt sa fot antingen när jag ställt mig på ett ställe eller under tiden jag gick vilket triggade henne enormt). Vi tränade även inkallning (finfin ingång), apporterad (riktigt taggad & tendens till ljud vid gripandet), kryp (detta blir såååå jäkla snyggt), saktatarget (där jag först provade med petflaskan som jag använt till Eos vilket inte funkade då hon skulle ha den som en leksak, så jag tog fram en lingonspann istället. Problemet med denna damen är att hon i princip har två lägen, stilla eller full speta, vilket gjorde det vääääldigt svårt att tajma rätt tidpunkt för klicket, men jag tror att jag fick till ett par sådana iaf), framförgående, hopp-sitt (på högt hinder vilket inte var något hinder för fröken studsboll) & metallapportering.


Dagens övningar avslutades med att vovvarna fick busa medan jag plockade undan grejorna & sen gick vi en sväng runt makadammen.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards