annaayaeos

Direktlänk till inlägg 30 september 2014

Spår & uppletandeträning ...

Av Anna-Karin Malm - 30 september 2014 15:38

Då jag vaknade med halsont & en allmän ontkänsla i kroppen valde jag att avstå sökträningen idag ... sjukdomskänslan var dock inte värre än att jag, efter en lugn morgon, åkte upp till Hermanssons stuga för lite träning på egen hand.


När jag kom dit var där redan ett par damer & spårade med sina vovvar så jag körde ut mot stora vägen & la mina spår i jämnhöjd med scoutstugan. När spåren var utlagda gav vi oss ut på en promenad, vovsegullen & jag. Vi klev ut på fältet bakom Hermanssons så vovvarna kunde rejsa lite där innan vi fortsatte vår runda.


Väl tillbaka vid bilen satte jag in Pi & Danni & så fick Eos börja spåra. Hon fick idag ett spår på cirka 700 meter med fyra pinnar & slut. Hon gjorde ett fint upptag, men slarvade sen en liten aning i första vinkeln. Det fixade hon dock till snabbt igen ... sen spårade hon på & hittade bland annat den pinnen jag lagt i ett gäng smågranar ... dock missade hon en av pinnarna som låg väldigt lätt. En spetsvinkel fixade hon oxå galant & vi tog oss runt lugnt, tryggt & bekvämt ... "L"


Sen var det Pis tur att spåra. Början av hennes spår låg mellan ett jakttorn av den typen man brukar ha när man jagar gris & en åtelplats, även den ämnad för gris tror jag bestämt. Hon var rätt splittrad de första 150 meterna, men jag tror att det beror på viltdofter ... Sen tuffade hon dock på riktigt fint hela det cirka 600 meter långa spåret & hittade sina fem pinnar & "surprise, surprise" sin fina blinkande boll med kamphandtag i som spårslut ... Gissa om hon blev glad när hon såg den ... Min tanke, med tanke på att hon oftast börjar aningen lugnt & förstrött, men sen "går igång" mer & mer ju längre spåret är är att lägga ut en skojig leksak istället för första apporten ... Kan absolut vara värt att testa ...


Till sist fick Danni komma ut & ta sitt 200 meter långa spår med två pinnar samt slut ... förutom att han "spårade ur" i en vinkel skötte han sig finemang tycker jag.


När vi var klara med spåren körde jag bort till Hermanssons & parkerade där så jag kunde lägga upp en uppletanderuta i granskogen. Men först tog jag ut alla tre för att skjuta ett skott för dem ... tankar fanns på att även bränna av en raket, men jag hade ingen tändare med mig ... typiskt ju.


Alla tre fick vars fyra prylar att leta upp. Eos - hittade ena hörnan först, men släppte den på väg in & började lukta efter annat & ville sen inte riktigt gå ut & hämta den prylen så jag fick tjata rätt länge på henne för att få henne att ta just den & inte nåt annat föremål. Sen jobbade hon på bra & plockade in alla prylarna. Pi sprang som värsta kommunsökhunden men hittade alla prylarna, den sista dock efter tre tomslag. Danni jobbade på såååå fint idag ... dock tar det rätt lång tid för honom att leta sig fram till prylarna eftersom han är rätt omständig i sitt avsökande många gånger. Hans bästa moment var nog när han bara hade ett föremål kvar & var på väg in mot mig efter att jag visslat på honom & han tvärstannar & letar upp prylen han fick i näsan på vägen ... godingen!!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards