annaayaeos

Direktlänk till inlägg 29 september 2014

Kanske, kanske ...

Av Anna-Karin Malm - 29 september 2014 08:15

Kvällens träning avnjöts i underbart sensommarväder ... att sen träningen blev så pass lyckad som den blev gjorde ju inte saken sämre precis ... Kvällar som dessa vill man knappt släppa & den goa känslan jag fick sitter alldeles säkert kvar länge, länge ...


Jag började träningen med att stämma av liten Pi i lydnadsklass ett. Vi körde med kommendering & som en kedja utan annan belöning än den man kan ge på tävling = klapp & kli samt uppmuntrande ord mellan momenten ... Ja & ett & annat uppmuntrande ord under linförigheten då oxå förstås ... Man är ju bara människa ... "L"


Tandvisning - kanon, Pi sitter stilla & låter sig rotas i munnen ... förvisso med känd människa, men ändå, inget hopp & skutt & ingen tendens att dra sig undan.

Linförighet - Vi är inte bra på detta ... dels har jag i princip aldrig kört fotgående med koppel på & dels är vi långt ifrån färdiga med vänstersvängarna & uthålligheten i momentet. Lite uppmuntrande ord fick Pi av mig under vägen, men trots de uteblivna belöningarna gick hon bara bättre & bättre genom momentet.

Läggande under marsch - Detta har vi endast plockat in vid sidan några få gånger & vi har aldrig provat uppsättandet efter ... Trots detta gjorde Pi ett kanonfint läggande & uppsättande (med lite hjälp av min hand) ... & jag gjorde ett finfint dk när jag bara var tvungen att se om hon la sig eller inte ... hehehe.

Inkallning - Bra, men aningen slarvigt avslut med ett litet skutt mot mitt ben.

Ställande under marsch - Även detta är vääääldigt nytt i sin helhet, men Pi har verkligen fattat konceptet ... hon stannade riktigt fint & stod sen kvar hur bra som helst tills jag kommenderade henne att sätta sig.

Apportering - Apportbocken är hon vääääldigt sugen på så när jag sträckte fram den & kommenderade sög hon den direkt ... tyvärr flyttade hon en aning på ett framben (eller kanske båda) precis i gripandet, men hon satt hela tiden. Sen höll hon den kanon tills jag kommenderade tack.

Hopp - Jättefint förutom det där lilla skuttet på mina ben vid ingången ...

Programmet avslutades med att jag sprang iväg tjoande & gav henne en dosa med kattmat samt lekte & gosade med henne en bra stund.


Sammantaget kan jag glatt konstatera att Pi håller ihop fint även utan belöningar i tid & otid .. hon snarare taggas av de uteblivna belöningarna & går bättre & bättre vilket är precis vad jag vill ha. Såååå nu är det bara att träna på detaljer samt träna på olika platser & med olika former av störningar så ska vi kanske kunna ge oss ut på tävlingsbanorna fram emot vårkanten nån gång ... lr kanske rent av på nån inomhustävling under vintern, vem vet ...

 

Innan Pi fick sätta sig i bilen fick hon även träna lite sitt i grupp samt platsliggning & även här känns det att hon mognat rejält ... enda missen var att hon, en av gångerna jag varit inne hos henne och belönat, följde med mig när jag gick igen.


Sen fick Eos komma ut & hon fick lite extra metallapporteringsträning då hon skulle agera konkurrent till en annan hund som tycker metallapportering är ett högst onödigt moment. Vi tränade även på fritt följ, inkallning med ställande, hopp-sitt, kryp & fjärrdirigering.


Till sist var det Dannis tur & han var såååå taggad över att ha fått vänta såååå länge på att få träna. Han fick träna lite fritt följ, framförgående, inkallning, ställande & läggande under marsch, kryp (som inte var sååå skoj i det fuktiga gräset), hopp-sitt, apportering & metallapportering (som gick såååå bra idag) samt fjärrdirigering.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards