annaayaeos

Alla inlägg under maj 2015

Av Anna-Karin Malm - 8 maj 2015 08:30

Idag bar det av till söklägret i Halen & på vägen dit passade vi på att träffa Inas hund Jackos uppfödare ... "när vi ändå var på det hållet" ... hehehe ... Ja det blev ju bara en omväg på si sådär 8 mil enkel resa ... Nåja, det är ju alltid skoj att träffa andra som tycker att aussien är en lika fantastisk ras som jag gör & så fick vi fika samt lite lydnadsträning oxå när vi ändå var där ... Jackos uppfödare Tina fotade lite oxå & skickade sen en del av fotona till oss så jag förmodar att det är okej att jag lägger upp dem här ...

 

Pi galen i leksak ...


 

Pi får godisbelöning ...

 

Pi hoppar ...

 

Eos hoppar ... 


Efter träningen gick vi en liten promenad med alla vovsegullen & efter en timmes körning (tillbaka) var vi så äntligen på lägret & gjorde en "mamma" ... kom precis när maten serverades ... "L" 

Av Anna-Karin Malm - 3 maj 2015 07:30

I helgen har jag & Eos varit & tävlat elitspår igen ... Det skiljde sig mot föregående gånger var att vi denna gången hade tävlingen uppdelad på två dagar ...


Vi började på lördagen med att spåra i skogarna utanför Ullared & jag vill lova att där var backigt ... Dock skötte sig Eos med den äran med ett klockrent upptag & en spårtid på 22 minuter vilket är hela 13 minuter snabbare än maxtiden ... Och ändå tycker jag att vi har ett lugnt & behagligt spårtempo numera ... "L" Tyvärr hittade vi bara sex pinnar samt slut (de MÅSTE ju ha glömt lägga ut den sista pinnen ... flin) Skämt & sido men döm om min förvåning när vi kom till slutet & hittade spårmottagaren sittande endast tre meter från slutpinnen ... eeeeeh ... ja man får hela tiden vara med om nya saker ... Som tur är så ska det mer till än en människa för att störa Eos spårfokus så hon bara tittade upp & fortsatte sen till pinnen ... meeeen hade det varit Pi hade hon säkerligen gått bananas om hon hittat en människa sittande i skogen stirrandes på henne när hon kom spårandes ...  Efter denna insatsen var det så slut för dagen & jag passade på att ta en liten promenad i skogen innan vi for hemåt.


På söndagen var det samling klockan nio, men vi började inte förrän framåt tiosnåret ... Vi började då med stegen & lydnaden & körde sen platsliggning & uppletande efter lunch ... Stegen gjorde hon, som vanligt, kanon, men lydnaden hade mycket övrigt att ge ... Bland annat var hon seg & släpig i fria följet, hon stannade inte förrän jag skrikit stanna tre gånger & det var dags att börja komma igen på inkallningen, hon gick snett på framåtsändandet (förvisso bara precis genom de två yttersta istället för i mitten), försökte sätta sig upp i halten på krypet, krockade med mitt ben på ingången på tungapporteringen & tog i rejält med bakbenen på uthoppet ... Poängen valde jag att inte kolla på där & då för det hade bara gjort mig sjukt deprimerad ... Orolig blev jag ju så klart oxå att allt inte skulle stå rätt till med henne, men mina farhågor kring det kunde jag snabbt revidera när jag tog ut henne för platsliggningen efter lunch ... då minsann var hon på hugget ... platsen gick hur som haver kanon, för en gångs skull låg hon inte & vred på sig utan fick en finfin 10 ... Sen avslutade vi med uppletandet & jag tänkte i mitt stilla sinne att det inte skulle gå så bra, dels med tanke på värmen som hunnit komma under dagen, dels med tanke på att endast en hund innan oss fått ihop alla fyra föremålen ... Jag blev dock grymt imponerad över denna dams arbetsförmåga när hon slår till med ett riktigt bra arbete ... Dock hittade vi bara tre föremål innan tiden var ute, men hon ville då INTE komma in när jag kallade på henne efter tidens utgång utan hon vill absolut fortsätta jobba ... Härligt!!! Att vi sen fick så högt betyg man kan få om man missat ett föremål gjorde inte saken sämre precis ...


Med facit i hand så gjorde vi en riktigt bra tävling trots allt & om vi slagit till med en normal insats på lydnadsplanen hade vi haft certpoäng ... Jajaja jag vet att man inte ska tänka OM men för min del hjälper det mig att vilja fortsätta kämpa ... att ha den där medvetenheten att vi faktiskt kan om vi bara får till det på rätt tid & plats. 504,5 poäng fick vi ihop till slut ... alltså endast 15,5 poäng från certpoäng & ja, jag är grymt nöjd med fröken obstinat ... min älskling, mitt hjärta <3


Nuffrorna fördelade sig enligt följande:

Fritt följ   6 & 6,5   (tränger, släpar, sent s, vid sväng & dk kropp, släpar, vid, ss)

Ink m ställ & lägg   5 & 5   (stannar ej, många dk & dk lägg, stannar ej, många dk)

Framåtsändande   0 & 0   (snett 1+2 sträckan, framför dk & snett b håll, utanför gr, dålig framföring)

Krypande   7 & 7   (dk stannar, ngt hög bak & 1 stopp, dk, ngt snett)

Skall   10 & 10

Metallapport   9 & 9   (ngt tveksamt gripande & tveksam v tag)

Tungapport   9 & 9   (sn sättande & sned avlämning)

Hopp   0 & 0   (tar stöd & stöd på hindret)

Stege   10 & 9,5   (ojämn start)

Platsliggning   10 & 10

Uppletande av spår   10 & 10

Spårning   9 & 9   (6+slut)

Uppletande   8 & 8   (tre föremål)

Av Anna-Karin Malm - 1 maj 2015 20:00

Ja hur är det, KAN man lära gamla hundar sitta eller är det liksom kört? Det lär tiden få utvisa för idag har jag inlett min karriär inom viltspåret så smått ... MYCKET är det att tänka på & det är minsann inte helt lätt att hålla reda på klöv, blodduttande, terräng & snitslar på en & samma gång ... & ändå är jag ju kvinna ... "L" Hur som haver så kördes det spår både på längden & tvären denna dag när jag med mina tre Blådårar & Crissi med sina tre galenpannor skulle låta alla & envar få sitt ... Det blir mycket knatande om man ska följa med & titta på alla spåren oxå ...


Vi började med att lägga ut en massa spår innan Danni skulle få testa på det här med viltspårande ... Han tycker ju att spår är helt okej, men inte mer så någon bruksspårhund blir han då aldrig ... såååå ... han fick nosa på klöven & han passade faktiskt på att smaka en liten försynt aning på den oxå innan han fick se Crissi gå iväg med klöven & blodduttaren ... sen tog jag bort honom medan hon la färdigt spåret som var kanske 150-200 meter långt ... Direkt när hon kom tillbaka gick vi så iväg på spåret & visst var han intresserad, den lille pågen ... dock slarvade han en aning på sina ställen, men runt kom han & klöven hittade han ... vi får väl se om han kan bli nåt duktig på sånt här vad det lider ... Ja & jag oxå för den delen.


Sen fick Pi komma ut & ta sitt spår som Andy hade lagt till henne ... det var lite spännande minsann att få en helt ny spårläggare som dessutom inte var hemma i terrängen ... Han hade hittat ett finfint grävlingsgryt som spåret passerade rakt igenom vilket intresserade Pi ... Hon nosade igenom alla ingångarna, men fortsatte sen hur fint som helst i spåret ... Visserligen gick hon förbi en vinkel strax efter grytet & en pinne, men det var mer mitt fel än hennes då jag inte riktigt kunde tro att det verkligen låg en vinkel så snart efter en pinne ... OM vi inte precis passerat ett grävlingsgryt HADE jag nog litat mer på att hon gjorde rätt, men nu trodde jag att hon bara försökte ta en liten lov tillbaka mot grytet & höll emot en liten aning ... Fy skäms på mig!!! Hur som haver så jobbade hon jättebra igenom hela spåret så jag är såååå nöjd med henne!!!


Sen var det till slut äntligen dags för fröken Eos att få spåra ... & eftersom vi ska tävla spår imorgon samt att vi haft en hel del strul med bakspår & annat krafs på sista tiden valde jag att åter igen ge henne två upptag med en dosa med leverpastej efter cirka 30 meter sen ett spår på cirka 200 meter & slut på varje. Första upptaget - här strulade hon massor på vägen ut & vek av för tidigt så jag fick ta in henne & skicka om men hon tog iaf framspår ... På andra spåret gick hon fint ut, men valde bakspår ... grrrr ... jag fattar liksom inte varför hon börjat med detta nu när hon varit klockren så gott som varje gång under flera år innan ... Nåja, det är väl bara att jobba på med upptagen ett tag så får vi se om det ger resultat så småningom ... 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards