annaayaeos

Direktlänk till inlägg 22 maj 2015

Mera lydnadsträning ...

Av Anna-Karin Malm - 22 maj 2015 20:30

Veckan har inte sett ut som den brukar då jag var ledig i måndags istället för i tisdags & sen suttit hemma & jobbat onsdag & torsdag ... lägg därtill en styck höglöpig porrig hund, en styck kastrerad hanhund som förstår att det är himla mysigt med löptikar, men inte varför & en styck gammal tanthund som inte tycker livet alls är skoj när ingen av hennes flockmedlemmar vill leka med  henne utan bara porrar sig med varandra ... Ja då har ni förutsättningarna inför dagens träningstillfälle ... "L" Det visade sig oxå, med facit i hand, att vi lika gärna hade kunnat ta en rejäl långpromenad idag eftersom ingenting tycktes funka som det skulle ...


Eos:

Vi började med en liten aning fotgående innan vi körde lite saktagåendeövningar genom gruppbenen & påföljande framåtsändandesträckor (detta gick förvisso hyfsat bra) sen körde vi lite mer fotgående, inkallning med ställande (ca 50 meter som gick hyfsat ok förutom att hon tjuvstartade första gången jag gick ifrån henne), tungapportering (bra), hopp-sitt (där hon först försökte ta en av apporterna som låg intill hindret & sen sket i att hoppa utan sprang vid sidan om hindret), rutan (gick okej, men hon travade sista biten), kryp (vingligt & lite pip, men hyfsat bra teknik), sättande under marsch (bra), vittringsapportering (gick oxå bra faktiskt) & så lite början till en dirigeringsapportering med godis på burkar samt konskick från några meters håll.


Danni:

Fotgåendet & framförframåtsändandegåendet gick helt okej, krypet likaså & ligg & stå under marsch var okej, inkallningen (första gången han var på väg mot mig kom det en hund rusande mot honom så han blev riktigt byxis & när vi gjorde om det vågade han inte sitta kvar utan la sig ner ... stackaren), apportering (ingen fart in & strul med avlämnandet, detta MÅSTE jag punktträna nu i sommar för det är rent bedrövligt vad dåligt det har blivit), hopp-sitt (här blev han störd av samma hund bara av att den stod en bit ifrån oss), fjärrdirigering (denna börjar han få till riktigt fint nu, även med ställandet), rutan (samma strul som i måndags, jag tror jag blir smått galen).


Pi:

Vi började med lite fotgående & provade på att göra framförgående utan koppel, men det funkade inte alls så då gjorde vi det med. Inkallning & apportering funkade okej & likaså stå & ligg under marsch. Vi tränade på kryp som gick bra & så testade vi på dirigeringsapportering med apporter i kanterna & detta fixa hon riktigt bra tycker jag ... Till sist skulle vi göra en liten kedja för att träna in uthålligheten, men det funkade inte alls så vi bröt ganska omgående ...


Innan vi for hemåt tog jag ut pangaren & körde ett skott ... Danni blir himla upprörd, men kommer rusande & skällande till mig direkt efter skottet ... Eos skiter, som vanligt i vilket & Pi la sig ner vid pangpangväskan i väntan på skottet ... förvisso reser hon sig & tar ett par steg mot mig när jag skjuter, men sen lägger hon sig igen så om vi bara kan träna detta med någon annan som skjuter tror jag nog att hon snabbt lär sig att ligga stilla ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards