annaayaeos

Alla inlägg den 10 december 2017

Av Anna-Karin Malm - 10 december 2017 09:45

Idag gjorde vi vår första start i lydnaden sen de nya reglerna började gälla ... Det var även vår första tävling sen den högreklass vi genomförde i augusti då Pi blev helt förstörd under lydnadsprogrammet eftersom de som äger den hund som flög på henne i våras stod som skrivare på planen. Jag har inte märkt särskilt mycket på henne när vi tränat med folk som kommenderar efter det, bara nån enstaka snabb kontroll när det varit en helt ny person men det har gått över snabbt ... Meeeen idag märktes det ... ny plats, ny tävlingsledare med bra tryck i stämman & en massa okända folk & hundar runt henne blev uppenbarligen för mycket för liten Pi att hantera ... När första kommenderingen ljöd såg jag paniken i hennes ögon & huvudet for rundor för att kolla av var de som äter små aussieflickor kunde tänkas stå och lura ... jag fick verkligen kämpa som en gnu för att få henne med mig under fotgåendet som var en ren & skär katastrof i utförande ... När det momentet var slut valde jag att busa igång henne rejält för att få henne på andra tankar & visst kom hon på andra tankar ... dock tappade hon all koncentration och höll på att gå total bananas där inne på planen ... på inkallningen höll hon på att välta mig i ingången, på sättande under marsch la hon sig, på rutan, snusade hon först lite innan hon slutligen la sig i rutan, men sen studsade hon upp nästan direkt precis som att jag hade klickat henne, efter apporteringen bet hon mig i armen så jag skrek till, på fjärren fastnade hon med blicken på tävlingsledarens skylt, på hoppet studsade hon upp på mig innan hon vände in vid sidan & på konskicket gjorde hon nostarget på konen... Hon slet & drog i min arm mellan de flesta momenten & hade sååååå skoj och det är ju skoj ... mindre skoj är att allt detta kostade en massa poäng och det var inte mycket vi skrapade ihop ... hoppas nu bara att hon har en go känsla med sig nästa gång vi äntrar tävlingsplanen. Att det hade snöat (& det dessutom var Pis första snö för säsongen) gjorde väl inte henne mindre gasad precis ... flin


 

Underbart tävlingsväder - not

Belöning efter programmet ...

   

Det kostar på att tävla gasad aussieflicka <3


Nuffror & kommentarer från domaren ...

Fritt följ   6,5 (Dk med kroppen, växlar position, hoppar på föraren, ej parallell i förflyttningen.)

Ställande u marsch   7 (flera steg på ställandet)

Inkallande   8 (hoppar på föraren avslut)

Sätt lr lägg u marsch   0 (lägger sig, framföring) ... jag valde så klart sättande, men inte Pi

Sändande med läggande   0 (ligger ej i rutan) Joodå, både i & utanför ... flin

Apportering   8 (lite tveksamt tagande + avslut)

Fjärrdirigering   7 (flera dk)

Hopp   8,5 (Hoppar på föraren vid avslut)

Sänd runt kon   0 (för många extra kommando)

Sittande i grupp   10

Helhetsintryck   8,5 (Tar i hunden mellan moment, bra samarbete) Det var faktiskt inte jag som tog i Pi, det var Pi som tog i mig ... asg.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards