annaayaeos

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2017

Lydnad, sol & mygganfall ...

Av Anna-Karin Malm - 28 augusti 2017 22:46

Kvällens lydnadsträning blev precis så bra som jag fick en vision om i morse när jag var på väg till jobbet ... Vackert väder, precis lagom varmt & två peppiga Blådårar varav iaf den ena går från klarhet till klarhet (trots att hon drar folk i skorna mellan varven "L".


Jag "beställde" kommendering på lydnadsklass 1 med Pi idag för att lite stämma av var vi står ... Jag körde det dock inte som en kedja utan valde att belöna när jag tyckte att det passade, inte för att jag tror att hon egentligen behöver det ... Hur som haver så hade vi en grym känsla genom hela programmet & en hund som bara ville mer efter att vi var klara ... dock finns det en hel del att arbeta på så klart ...

  • Fotgående - riktigt bra kontakt, lite pendlande i positionen & en matte som helt i onödan viftar med axeln vid vissa halter. (en rest sen de många åren med Eos)
  • Ställande under marsch - Såååå fint med en fantastisk stadga.
  • Inkallande - bra fart, bra ingång.
  • Läggande under marsch - Snabbt läggande, bra stadga, kan önska lite bättre uppsättande .. nu skuttar hon upp & hamnar då ofta snett.
  • Rutan - finfin fart in i rutan, snabbt stopp, men tyvärr valde hon att sätta sig när jag sa stå (förmodligen var jag aningens för hård i kommandot). Samma här som på läggandet med uppsittet.
  • Apportering - lite tvekan innan hon grep (eftersom det var en lånad apport) & så tappade jag apporten när jag skulle ta den, annars finfint.
  • Fjärrdirigering - Detta måste vi verkligen träna på p längre avstånd ... hon låser sig lätt & tycks tänka att mig lurar hon inte lr så tror hon att jag kallar in henne ... men efter ett DK på första uppsittet gjorde hon det helt okej.
  • Inkallning över hopp - galant förutom att matten ska förstöra allt med att dra bak axeln vid ingången.
  • Konskick - Riktigt fint med bra fart både ut & in & hon satte sig fint vid sidan efter trots att jag gjort det som helt moment endast ett par gånger.

Vi körde lite skall och ett kryp oxå innan det var dags för lilla fröken Blå att hoppa in i bilen igen. Skallet var si sådär med nåt skall i tystnaden & lite glest skall i ljudgivningen ... krypet ... Superbt.


Danni fick träna lite lydnadslydnad även han. Vi körde fotgående, inkallning med ställande, ställande & sättande under marsch, fjärrdirigering, rutan, konen, apportering & metallapportering (gick så himla bra). Lite lightträning blev det dock eftersom jag hoppas att hans tassar ska hålla ihop imorgon så vi kan träna lite sök.


Jag tänkte nöja mig med det jag gjort med Pi, men jag kunde inte riktigt hålla mig så vi körde ett litet pass till ... Vi tränade då metallapportering (jag gjorde henne lite pissed & det är nog det allra bästa faktiskt, hon gjorde det helt okej ett par gånger med den känslan i kroppen), rutan (& nu ställde hon sig fint i rutan), inkallning med ställande (först en gång med klick för fin fart & leksak bakom henne & nästa gång leksak bakom & jag ställde henne & hon stannade okej ... iaf med brukslydnadsmått mätt) & hopp-sitt (utan target men hon ska ändå tänka ut).


Här nånstans kom helvetesmyggen & anföll så då var det bara till att packa ihop sig & åka hemåt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards