annaayaeos

Alla inlägg den 5 augusti 2017

Av Anna-Karin Malm - 5 augusti 2017 16:30

Den frågan for alldeles säkert genom några huvud när de såg mig & Pi på tävlingsplanen idag ... Svaret på frågan är hur som haver NEJ, jag skulle ALDRIG pryla mina hundar & ännu mindre använda mig av våld eller tvång i samband med träning. Tyvärr är det inte så enkelt alls utan mycket mer komplext än så ... Pi har en social osäkerhet mot såväl människor som hundar i kombination med en portion skärpa som gör att det inte är helt lätt att jobba med. Denna osäkerhet märkte jag av redan första dagen hon var hos oss och jag har jobbat med det så gott som dagligen sen dess på olika vis ... Jag är väldigt noga med att se till att Pi ska kunna lita på mig i alla lägen, men tyvärr händer det saker ibland som jag inte kan styra över och som sätter sina spår hos Pi. Anledningen till hennes rädsla idag var att de som äger hunden som flög på henne tidigt i våras stod på planen som skrivare och när hon fick vittring på dem blev hon jätterädd & ville bara klättra på mig och försöka undkomma dem på alla vis ... Jag valde dock att genomföra tävlingen, mest för att visa för Pi att det inte var farligt & jag försökte stötta henne & peppa henne så bra jag kunde och sket fullständigt i hur det påverkade vårt resultat (som ju redan var kört iaf). Efter själva tävlingen satt vi (jag, Pi & Danni) på altanen & minglade och det fixade hon galant ... med alla andra folk & sen när alla kört gick vi ut & lattjade på planen och Pi & Danni fick turas om att göra saker och då var hon glad & typ som vanligt igen ... Såååå nu är det bara till att hoppas på att hon inte tar med sig denna känslan till nästa tävling ... Lite extra surt kändes det hela eftersom vi hade ett sååå himla fint resultat med oss från skogen med så gott som full pott, men det som gjorde mig ledsen var inte att vi endast blev godkända utan det faktum att Pi kände att hon inte kunde lita på att jag kunde skydda henne ... Nuffror och kommentarer följer ...


Fritt följ   7,5 & 7,5 (pos, ss, vi, kh & pos, snetts) Hon började bra, men under språngmarschen vindade hon in vilka som var skrivare & ville klättra på mig.

Inkallning med ställande   0 & 0 (står, stannar ej & ej stilla ändrar ställn förflyttn dk, stannar ej) Hon vågade inte stanna.

Framåtsändande   0 & 0 (Ifatt, skyggar, utför ej & ej ut) Hon fick typ panik när hon närmade sig gruppen & insåg att hon förväntades gå igenom den eftersom de hon är rädd för stod där.

Krypande   0 & 0 (Dk, uppe, utför ej & ligger ej ½ mom) Även här ville hon klättra på mig.

Skall   0 & 0 (lämnar & utför ej mom rätt) Hon satte sig på min andra sida och skällde lite.

Tungt föremål   5 & 5 (står, ff, avlämn tevar(?) & ändrar ställn före förflyttn DK) Mycket fokus på de hon är rädd för.

Hopp över hinder   0 & 0 (inget återhopp & förare flyttar sig) Fint uthopp, men sen vågade hon inte stanna där på andra sidan ...

Platsliggning med skott   0 & 0 (avstår & avstår) Klokt beslut med facit på hand.

Uppletande av spår   10 & 10 (BRA!!) Fantastiskt, klockrent, jag är lyrisk.

Spårning   10 & 10 (19 minuter) Ja vad säger man?

Uppletande   9,5 & 9,5 (avlämn, tapp & stopp) Jag är förvånad över betyget ... hon stannade till och nosade en gång i rutan och sista föremålet sprang hon förbi mig med och släppte det nån meter bakom mig innan hon tog det och satte sig hos mig.


Sammanlagt fick vi ihop 393,5 poäng och ett godkänt resultat trots totalt fiasko på lydnaden ... såååå med en "normal" insats på lydnaden & en lika fin special har vi uppflyttningen i vår hand ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards