annaayaeos

Direktlänk till inlägg 19 april 2011

Solig sökträning som gav mersmak ...

Av Anna-Karin Malm - 19 april 2011 08:30

Idag var det en heeeelt underbar dag i sökskogen … Solen sken & fåglarna kvittrade. Att sen hundarna gick finemang också gjorde ju inte saken sämre precis. Dagens ruta var i stort sett samma som förra veckans & den är inte nådig, terrängmässigt. Att det sen nästan inte blåste alls gjorde den doftmässigt riktigt klurig.


Eos fick börja av mina hundar & som alltid när det står nosarbete på schemat var hon taggad till max. Dagens övning bestod i att få till fina slag ut till figgarna samt en hel del tomslag däremellan. Eos fokus på figgarna skulle jobbas med på så sätt att hon skulle få belöning med ojämna mellanrum av figgen när hon skällde bra. Tyvärr missade de två första figgarna detta helt, men sen gick det bättre med det … tror jag … ”L”


De första figgarna låg i hörnen & nummer ett var inga problem. Nummer två vållade däremot en del problem så där fick vi ett tomslag. Jag valde sen att skicka Eos snett bakåt så hon hamnade en aning utanför själva rutan & då fick hon vind på figgen. När jag skulle ta mig ut till denna figgen så gick skallet rundor i terrängen, vilket gjorde att jag sprang åt fel håll & då kom Eos mot mig en bit & skällde ett par gånger innan hon sprang tillbaka till figgen … Förvisso inte bra att hon lämnade figgen, men just i detta fallet var det ju kanon annars hade jag kanske inte hittat den … Sen var det dags för några tomslag & Eos gjorde ett kanonjobb. Två figgar till innan nya tomslag & så avslutade vi med en femte figge som idag utrustats med megabelöningen samt kamptrasan. På väg in från ett av tomslagen sprängde Eos sig rakt igenom en hög med pinnar & bråte så det yrede pinnar runt henne … Såååå jag kan bara konstatera att hon inte är påverkad för fem öre av terrängen … Att hon sen orkade hela vägen trots en väldigt krävande ruta gör att jag är såååå sugen på att tävla henne snart … Gött!!!


Aya & Danni fick köra tillsammans idag. De fick, för Ayas skull, relativt lätt terräng. Danni är så taggad på söket nu att han är först framme vid figgarna samt skäller tillsammans med Aya där ute … Det gjorde ett superjobb båda två & jag tror att de kände sig lika nöjda efter avslutad träning som jag.


Efter fikat tog vi en promenad innan vi avslutade med lite budföringsövningar samt en platsliggning. Danni fick budföringsövning i form av ”byt plats” … Jag kan konstatera att han inte har den blekaste aning om var kommandot innebär men att han gärna byter plats i utbyte mot en godisbit. Lite kampövningar samt hanteringsövningar av annan person fick Danni också prova på innan vi la hundarna plats. Jag valde idag att lägga Aya & Eos & sen träna Danni på att ligga stilla mer än hans vanliga halva sekund. Det gick över förväntan & jag fick flera tillfällen till att belöna hans stillaliggande. Dessutom blev det ju en megabra störningsträning för tjejerna under tiden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards