annaayaeos

Direktlänk till inlägg 5 januari 2016

Sök- & spårträning ...

Av Anna-Karin Malm - 5 januari 2016 11:45

Dagen tillbringades i sökskogen tillsammans med tisdagsgänget ... tänk hela tre tisdagar i rad har jag haft möjlighet att vara med nu ... Jag blir så sorgsen när jag tänker på att det nu dröjer ett antal veckor innan jag kan hänga på & träna sök igen ... framför allt när jag märker hur Pi har gått tillbaka i sin trygghet ute i sökrutan ...


Nåja, mina vovsegull fick vara med & valla av rutan innan de förpassades till bilen. När några hundar hade gått hade jag möjlighet att gå ifrån & lägga ett viltspår till Eos så det fick ligga extra länge idag & mot slutet startade Pi & Danni sina sökövningar ...


Pi fick börja & till henne hade jag planerat fyra figgar varav markering & påvis på den första & sen rena hittaövningar på de tre resterande. Tyvärr blev det inte riktigt som det var tänkt & dessutom var Pi lite spooky pga att en kille som var med sin mamma stod & bankade med en pinne en bit bort ... dock är det bra för henne att träna på att det faktiskt KAN vara störningar i skogen utan att någon äter upp henne, men övningarna blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Första figgen som låg i en tunnel med ett nät för öppningen var hon klockren på ... tog godbiten ur figgens hand, klapp rullen & kom med den ... även påviset gick finfint. Andra figgen som ju skulle vara en hitta blev det ett litet missförstånd till så hon fick inte sin belöning när hon kom fram ... vad gör lilla fröken då? Jo hon tar rullen & möter upp mig ... himla duktigt tycker jag ... Tredje figgen låg inte alls där jag trodde att den låg så där blev det en himla massa tomskick & när hon fick syn på figgens hand som stacks upp ur risbunken för att visa mig var hon låg blev hon spooky & började skälla ... såååå jag valde då att skicka på andra sidan istället. Den figgen hittade hon, men han hann inte med att börja belöna henne innan hon åter igen tog rullen & kom mig till mötes med den    Till slut hittade hon den "hemska" figgen & när hon väl sprang så hon fick vittring på henne var det ju inget spooky alls ... "L"


Sen var det Dannis tur & till honom hade jag planerat fyra figgar & två tomslag. Eftersom han inte sprang ända ut till det tomma hörnet blev det dock tre skick istället för ett mot det & eftersom en träningskompis kom förbi strax bakom rutan när hon la ut ett spår blev det ett par extra skick där ... meeeen han jobbade såååå bra & hade full fart & han markerade kanonkalas så jag är himla nöjd med hans insats.


Innan fika & genomgång tog jag ut Eos så hon fick ta sitt viltspår ... Det hade då legat cirka 4 timmar men det var inga som helst problem för fröken galenpanna inte. Att hon, förutom en dosa med god pate, fick ligga & gnaga på klöven medan vi fikade gjorde hennes dag vill jag lova.


Dagen avslutades med en liten promenad genom skogen ... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards