annaayaeos

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2017

Lydnadshelg i Lotushallen dag 2

Av Anna-Karin Malm - 15 oktober 2017 07:45

Ännu en dag i Lotushallen framför oss och ännu en dag med, för årstiden, höga temperaturer & mestadels härligt väder ... ganska hög luftfuktighet dock som resulterade i ett duggregn under förmiddagen. Favorit i repris med en liten promenad innan vi samlades för taktiksnack & sen körde vi på med vars två pass, ett på förmiddagen & ett på eftermiddagen.


Pass 1

Idag tog jag tag i vittringsapporteringen ... Detta är ett moment som mina tidigare hundar har haft svårt för, men som Pi bara kunde redan från början ... dock har hon den senaste tiden tagit fel pinne några gånger & när det gäller henne så räcker det med att jag TÄNKER att det där blev inte riktigt rätt så blir hon osäker. Såååå jag har lagt det på tillväxt under vila en period. Vi provade med att lägga ut pinnarna under balansbommen bland lite tyngdsäckar som används för att fixera tunnlarna i agilityn. Den rätta pinnen låg lite undanskymd så hon verkligen fick använda näsan för att hitta rätt pinne. Första gången gjorde hon det klockrent förutom att hon tuggade en aning på tillbakavägen. Andra gången smakade hon på flera pinnar innan hon slutligen tog rätt. Tredje gången bytte vi plats och körde istället mot en av kortsidorna där det oxå låg lite tyngdsäckar. Den rätta pinnen låg inunder en av säckarna och de andra lite härsan & tvärsan. Här gjorde hon ett såååå himla bra & medvetet avsök & plockade rätt pinne med stor självsäkerhet. Tankar om vittringen: Byt plats om jag ska göra det fler än en gång på samma pass, göm undan pinnarna lite så det blir en större utmaning, Beröm med lugn stolhet när hon kommer in med rätt pinne. (variera var detta berömmet startar, ibland när hon påbörjar vägen tillbaka, ibland nånstans under vägen & ibland när hon satt sig vid min sida).


Vi hann även med att repetera dirigeringsapporteringen enligt klass 3. Idag var hon såååå pepp på vad den som la ut apporterna gjorde & näst intill eyeade henne samt satt och skakade av förväntan ... När jag sen skickade henne till konen ville hon hela tiden dra ut till apporterna. Efter några försök där jag gick ut till konen & visade att det var dit hon skulle först lyckades vi dock få till det & trots att hon då stod vänd mot "fel" apport sprang hon till rätt när jag viftade & kommenderade.    


Även idag fick Danni köra ett pass på lunchen och även idag var han mer vild än tam. Vi körde på med fotgående, inkallning med ställande, fjärrdirigering, apportering, metallapportering (där vi fick ett bakslag eftersom den började rulla när han skulle ta den & sen var den helt plötsligt jättefarlig igen), hopp-sitt, konen & stå, sitt & ligg under marsch.


Pass 2

Detta pass valde jag att jobba med fjärrdirigeringen för att se hur vi kan göra för att få ut avståndet ordentligt samt se hur hon fixar stå som vi inte gjort på typ en evighet. Stå var inga problem, det äääälskar hon verkligen vilket gör att hon ibland väljer det utan att lyssna på mitt kommando ordentligt = även om jag säger ligg eller sitt. För att få ut avståndet så börja med långt avstånd på de skiften som hon är säker på (alltså inte i första hand uppsitten) & kör några repetitioner på dem. Ibland har hon en tendens att inte sätta sig riktigt ordentligt utan ha frambenen lite snett framför sig (inte alltid så mycket att det syns tydligt framifrån så använd gärna spegel). Note to self - kör inte för många repetitioner åt gången för det är fysiskt krävande att göra de snärtiga skiftena.


Dagen avslutades med lite snack & jag åkte sen hemåt med en varm känsla inombords efter att ha fått värmande ord om mig & Pi ... vilket var väldigt välbehövligt med tanke på hur mycket vi kämpar mot hennes osäkerhet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards