annaayaeos

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2017

Lydnadshelg i Lotushallen dag1

Av Anna-Karin Malm - 14 oktober 2017 07:30

Första dagen på lydnadshelgen inleddes med varmt väder och uppehåll så det var en fröjd att morgonpromenera på grusvägarna vid Lotushallen innan dagens övningar satte igång. Två peppiga och leksna Blådårar hade jag med mig oxå vilket kändes härligt, extra härligt var det att Danni mår bra i sina tassar för tillfället. Efter frukost, taktiksnack och lite allmänt tjöt satte vi så igång träningen ... Ett pass på förmiddagen & ett på eftermiddagen blev det (same procedure as usual alltså).


Pass 1

Jag valde att passa på att checka av hur vi står oss i lydnadsklass 1 och fick en tävlingsmässig kommendering på det. Förutom att Pi fick en liten godbit lr två under programmet blev det hyfsat tävlingslikt eftersom hon inte varit i hallen på flera år & sist jag var i hallen var när jag & Eos körde vår sista tävling tillsammans cirka en månad innan hon blev sjuk vilket påverkade mig känslomässigt. Om man tittar på helheten var Pi ganska svajig och jag kämpade med att hålla henne på rätt köl vilket resulterade i en hel del dk i form av kroppsrörelser från min sida, en del väl medvetna, men tydligen en hel del omedvetna oxå ... Jag curlar alltså henne aningen mycket mellan varven ... men det beror nog på att jag så väldans gärna vill att hon ska känna sig trygg & glad & att hon kan lita på mig när vi tävlar. Det vi måste jobba betydligt mer med är fjärren ... här måste vi få ut avståndet och ändå ha kvar de snärtiga uppsitten ... Pi blir väldigt osäker när jag går ut på avstånd iom att jag inte godkänt (belönat) de halvdana uppsitten så ibland väljer hon att då inte sätta sig alls när jag kommenderar sitt. Detta hände på första sittet, trots att jag hade ett rejält dk med huvudet ... men sen när hon kom igång gjorde hon det fint. Ett extra plus var att hon inte brydde sig om att det stod någon bakom henne och viftade.


Innan jag åt min lunch tog jag in Danni och körde lite med honom & han var totalt nuts ... han pep & skällde & gick snett framför mig i fotgåendet ... Han sprang som om han hade eld i baken såväl till ruta & kon som på inkallningen & var allmänt störig    älskade pluttehund.


Pass 2

Här valde jag att fokusera på dirigeringsapportering. Vi provade först att göra det så som det ska utföras i klass 2 för att se var vi står & det fixade hon faktiskt riktigt bra. Nån gång ville hon springa mot fel apport men hon är väldigt dirigeringsbar & lyhörd må jag säga. Sen provade vi på att lägga till konskicket ... för att hon ska vara förberedd på att hon ska stanna vid konen valde jag ett annat kommando "fram" & det fattade hon på en gång ... hon älskar ju de där springemomenten. Dock var det vääääldigt svårt att stanna vid konen när det hade lagts ut apporter och här fick hon tänka rejält några gånger innan vi fick till det. För att få henne att förstå att vägen till apport går via konstopp gick jag ut & trampade bakom konen precis innan jag skickade henne. Konstigt nog var det inget som gjorde henne låg eller osäker utan hon tyckte det var såååå roligt hela passet.


Eftersom vi hade lite tid kvar innan halltiden gick ut fick Danni komma ut ett litet pass till och träna & han var minst lika bananas denna gången "L" 


Innan vi åkte hemåt gick vi en promenad bortom sjön, precis den promenad vi gick då när jag var där sist & Eos var med så det blev en del bölande under promenadens gång, men nu är alltså ännu ett hinder överstiget.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards