annaayaeos

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2017

Äntligen lite hundträning igen ...

Av Anna-Karin Malm - 8 oktober 2017 17:02

Äntligen orkade jag med lite hundträning igen ... senast vi tränade var förra lördagen så det blev ju ett rejält uppehåll för de stackars vovsegullen ... meeeen den som väntar på nåt gott ... 


Vi slog till ordentligt och körde på med både spår & uppletande när vi nu var ute i det vackra höstvädret ... Vi la ut spåren & gick sen på en liten promenad i väntan på att spåren skulle ligga till sig. Eftersom vi kom lite senare hade det redan varit folk & spårat på området men jag valde idag att vara lite våglig & la mina spår ovanpå de som redan var tagna ... spännande ju.


Pi fick börja av mina två & hon fick det lite extra klurigt iom att hennes spår gick över en grusväg där såväl jag som spårläggaren passerat ett par gånger ... Men, men vi började på ena sidan med ett spårupptag & hon gick ut klockrent där jag visade på henne ... dock gick hon rakt över spåret & verkade inte ens notera att det fanns ... när hon sen väl vände så tog hon så klart bakspår. Hon fick spåra ut till vägen & sen släppte jag på henne igen en bit längre fram & då gick det bättre så förmodligen råkade jag släppa på henne precis där någon annan gått och då är det ju  inte lätt för en hund att fatta att det inte är det spåret man ska fortsätta följa. Vägövergången jag trodde skulle bli klurig gick som en dans & sen spårade hon faktiskt på hur fint som helst ... förutom att hon gick över en pinne men vände sig mot den i samma ögonblick som jag började tjoa att jag minsann hittat en missad pinne ... jag vet inte om hon hann registrera att jag skulle börja tjoa & vände för det eller om hon vände för att hon fick vittring på den i samma ögonblick men jag valde att låta henne få pinnen & belöning för den - hellre fria än fälla.


Sen fick Danni spåra och han fick ett spår lagt av kompisen vilket han inte är så van vid ... Han spårade bitvis riktigt bra, men mellan varven hade han mer fokus på potentiella ekorrar än han hade på spåret <3 Nåja vem kan tjura för det när man har världens sötaste sheltie framför sig i linan?


Sen bestämde jag mig, efter en del velande hit & dit, för att valla av en uppletanderuta oxå ... & precis när jag skulle börja med det kom Malin & hennes flickor ... & hon ville köra uppletande hon oxå så jag fick hjälp med att valla samt lägga ut de prylar jag lånat av Ingela & lagt i en påse så Pi skulle få ta saker som inte luktar av mig. Hon började bra förutom att hon drog en rejäl repa i Dannis spår och hämtade ganska snabbt in två av de tre prylarna, men sen var det svårt att hitta den sista ... Hon lyckades dock till sist. Danni fick tre prylar även han & jobbade på kanon & gjorde ungefär som Pi ... lyckades bra med de två första & så var det lite svårare med det sista föremålet ... Pigg & glad, smärtfri & springvillig var han dock ... härligt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards