annaayaeos

Alla inlägg den 18 februari 2018

Av Anna-Karin Malm - 18 februari 2018 17:00

Dagens övningar bestod till vovsegullens stora förtjusning av spårträning ... Vi hade ingen mark så jag & Ingela begav oss till kraftledningen "himmavid" och la våra spår där bland alla spännande viltdofter ... Det fullkomligt kryllar ju av hjortar & vildsvin där "L".


Medan spåren låg till sig passade vi i vanlig ordning på att ta en skön promenad tillsammans ...


Pi fick sitt spår i granet och det var cirka 650 meter långt med upptag åt vänster, fem "pinnar" samt slut ... Pinnarna var 3 glasspinnar, en kork & en pytteliten bit brandslang & slutet var en naturpinne ...

 

Tro nu inte att varken viltdofter eller näst intill obefintliga pinnar var nåt svårt för min fina spårstjärna, näädå ... Hon tog upptaget finfint & tog sig sen runt spåret klockrent & hittade alla prylarna (& en finfin snörboll på köpet). 


Danni fick ett viltspår på cirka 400 meter idag ... Vi har inte spårat vilt på länge nu och visst spårade han fint & hittade runt spåret, men jag upplever att han är lite slarvigare med viltspåren än med personspåren ... Han vallar över spåret & försöker vinda in nästa ben på håll om han för möjlighet till det. Såååå jag funderar lite på om jag antingen ska lägga in pinnar i spåret eller dosor med lite godis så att han förstår att man kan missa nåt om man genar eller inte håller sig i spårkärnan. 

Av Anna-Karin Malm - 18 februari 2018 16:30

Idag när jag gick ut Pis spår kom jag att tänka på att jag just där lagt ett spår till en av Ayas valpar för några år sen ... jag funderade även lite på hur det var med finaste Chippen då det var ett tag sen vi hördes av ... Mindre än en timme senare ringer Chippens husse och berättar att de fått ta bort Chippen i fredags. Det är sorgligt & jag känner verkligen med dem men jag är samtidigt så tacksam över att de hör av sig och berättar för mig ... 12,5 år fick han på jorden och nu är han återförenad med sin mamma & de flesta av sina syskon ... Jag tror att Eos blev lite extra glad då hon & Chippen hade väldigt roligt som små valpar ... De drogs liksom till varandra och hittade på diverse bus tillsammans. 

   

Chippen - eller som han hette i stamtavlan Fofalentan's Herakles var framför allt en väldigt duktig spårhund och hade ett antal godkända resultat i högreklass ... Dessutom hade han som bäst ett förstapris i lydnadsklass 2. 

       

Tack Lisa &  Dennis för att ni tog så väl hand om "min" fina valp ... 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards